Zoek een nascholing
U bent hier:  

Lezing in de voormiddag: Beladen erfgoed als invalshoek voor multiperspectiviteit

De nieuwe eindtermen voor het secundair onderwijs beklemtonen dat historisch denken het einddoel is van het geschiedenisonderwijs. Daarbij staat de geschiedenis als constructie centraal en is het begrip multiperspectiviteit een keyconcept. Niet alleen is het sterk verbonden aan de kritische bronnenstudie, het drukt ook de bereidheid uit om in de schoenen van iemand anders te gaan staan. In deze lezing verkennen we hoe met gevoelig of beladen erfgoed als instap zo’n multiperspectivistische houding kan worden gestimuleerd.  

Prof. dr. Paul Janssenswillen, Universiteit Antwerpen en Th. More Hogeschool Vorselaar.

Lezing voormiddag: Dialogisch onderwijzen over erfgoed

Erfgoed is gevoelig als sprake is van botsende perspectieven. Die verschillende perspectieven kunnen ook aanwezig zijn in de klas. In deze lezing kijken we naar de principes van dialogisch onderwijzen. Deze principes kunnen een hulpmiddel zijn bij het onderwijzen over gevoelig erfgoed.
Prof. dr. Carla van Boxtel, Universiteit van Amsterdam.