21ste-eeuwse vaardigheden: aan de slag in de klas
Onze leerlingen van nu leven en zullen werken in een eeuw die andere vaardigheden van hen vergt dan de vorige eeuw. Wat zijn de 21ste-eeuwse vaardigheden en hoe maken we onze leerlingen er vaardig in?
Programma
In een eerste deel zoemen we in op de 21ste-eeuwse vaardigheden:
- Welke vaardigheden zijn het, wat is bv. computationeel denken, probleemoplossend denken en handelen, zelfregulering...?
- Aan welke vaardigheden werk ik al met mijn leerlingen, aan welke nog niet, aan welke zou ik willen werken? Mogelijkheid voor een quickscan.
In een tweede deel verkennen we een aantal didactische werkvormen die het verwerven van 21ste-eeuwse vaardigheden stimuleren.
In een derde deel gaan we aan de slag met een geïntegreerde, motiverende didactische werkvorm waarin verschillende 21ste-eeuwse vaardigheden geoefend worden.
Doelstellingen
De deelnemers:
- kennen de 21ste-eeuwse vaardigheden;
- kunnen hun eigen lespraktijk aftoetsen aan de 21ste-eeuwse vaardigheden;
- kennen (bronnen voor) didactische werkvormen voor het verwerven van 21ste-eeuwse vaardigheden in hun eigen vak;
- kunnen een geïntegreerde motiverende didactische werkvorm uitwerken voor het inoefenen van 21ste-eeuwse vaardigheden in hun eigen vak.
Doelgroep
Leerkrachten s.o.
Begeleiding
Anne Haegeman: leerkracht Nederlands, geschiedenis, Engels tweede graad, mentor en stagecoördinator.
Gerd Cornelissen: leerkracht Engels, Nederlands, pedagogisch directeur.
Praktisch
Cursuscode:
19/OND/079ABeperkt aantal deelnemers. Syllabus en drank inbegrepen.
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
eigen laptop!
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 23 oktober 2019 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.