Je bent hier:   Aandacht voor talenten van kinderen

Aandacht voor talenten van kinderen

Ken je dat moment? Als een kind je met fonkelende ogen je iets laat zien, waar het met veel plezier hard aan gewerkt heeft... Als je kinderen ziet genieten van het ontdekken van nieuwe mogelijkheden... Deze momenten hebben iets bijzonders. Het raakt hen en het raakt jou. De betekenis van deze gebeurtenissen draagt echter verder dan dat ene moment. Het gaat om de kracht, de dynamiek die 'leren en ontwikkelen' heet, die hier aangesproken wordt. Talent!

Inzetten op talent betekent dat kinderen zich mogen ontwikkelen, weten wat ze waard zijn en dit ook kunnen inzetten in een gedeeld maatschappelijk verhaal!

• We vertrekken vanuit de wetenschappelijk onderbouwde visie op talenten;
  • We gaan na hoe je kinderen kan laten openbloeien zodat ze hun grenzen gaan verleggen, hoe je kinderen kan aanspreken op hun mogelijkheden en hen sterker maken;
  • Een rugzak boordevol inspiratie en ideeën om onmiddellijk in te zetten in je klaspraktijk;
  • Praktische scenario's om met talenten aan de slag te gaan;
  • Hoe talenten de rode draad kunnen vormen van je school, of schoolfeest en jaarthema’s kunnen zijn vanaf dag één.
  • Praktijkvoorbeelden aan de hand van krachtige didactische middelen (talentenarchipel,talentencontract, talentenfiches...);
  • Talenten ontdekken, ontwikkelen, tonen en verdiepen.

De deelnemers kunnen:

• het begrip 'talenten' de juiste invulling geven en inzien waarom werken met talenten van kinderen in de basisschool belangrijk is;
  • verschillende scenario's om met talenten aan de slag te gaan gebruiken;
  • mogelijkheden om met de talenten binnen de eigen klascontext te werken vanuit collegiale uitwisseling verkennen;
  • kunnen werken met de talentenarchipel en een talentencontract kunnen opstellen.

Leerkrachten lager onderwijs, zorgcoördinatoren en directies.

Erik Bakkers is ex-directeur basisschool + zorgcoördinator (1999-2015) - navormer Cego Leuven, auteur van diverse werken bij Cego Publishers.

Cursuscode: 17/LAG/001A

Beperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen.
Optie: warme maaltijd in het studentenrestaurant: 10,10 euro.
Eigen lunchpakket mogelijk.

Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be