ADHD: hoe voelt het en wat werkt?
ADHD is en blijft een stoornis. Het is dus van het grootste belang dat je bij de begeleiding inzet op aanvaarding van het kind en zijn omgeving. Dit betekent extra aandacht geven aan het welbevinden. Maar hoe voelt ADHD eigenlijk? En hoe kan je deze kinderen zo goed mogelijk begeleiden en ondersteunen?
Programma
In het eerste deel duik je in de leefwereld van kinderen met ADHD. Samen met KU Leuven ontwikkelde Centrum ZitStil de ADHD-experience. Hoe voelt ADHD? Hoe komt de wereld binnen bij kinderen met ADHD? Aan de hand van opdrachten en oefeningen ondervind je dit aan de lijve.
In het tweede deel kijk je naar labels. Het label krijgen is vaak een opluchting en een verklaring waarom kinderen het zo moeilijk hebben. Maar je moet labels niet rigide gaan gebruiken. Kinderen met ADHD kunnen best wel veel. Hoe kan je hen sterker maken voor het leven?
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- schat je (beter) in hoe ADHD aanvoelt;
- breng je begrip op voor mensen met ADHD;
- kijk je verder dan het label;
- ga je aan de slag met tips en tricks rond ADHD.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten uit het (buitengewoon) basisonderwijs. Er is geen voorkennis vereist.
Begeleiding
Tom Govaers is vormingsmedewerker op het centrum VZW ZitStil maar daarnaast is hij ook leerkracht in hart en nieren. Naast ADHD, is hij ook gespecialiseerd in klasdifferentiatie, groepsvorming, zelfsturing en motivatie van kinderen, jongeren en leerkrachten.
Praktisch
Cursuscode:
24/BAS/096ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 2 december 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.039 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus