Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Kleuteronderwijs / Andere topics   Anderstalige kleuters vragen een bijzondere aanpak

Anderstalige kleuters vragen een bijzondere aanpak

Het aantal anderstalige kleuters in onze kleuterklassen blijft groeien. Niet alleen in de steden, maar ook ver daarbuiten. Hebben deze kinderen nood aan uitgewerkte methodieken? Streefwoordenschatlijsten? Of moeten we net leren om bewust tijd te maken door bijvoorbeeld 'Een dag voor Valentine' in te lassen in onze weekplanning?

Programma

  • We vertrekken vanuit een procesgerichte benadering waar welbevinden en betrokkenheid centraal staan.
  • We focussen ons op een algemene aanpak waarbij het 'echt' leren TIJD maken voor kleuters het uitgangspunt is. Wat met kringmomenten? Speelplaats? Onthaalkring? Ouders? Moeilijk gedrag?
  • De talentenarchipel als hulpmiddel om de talenten van al je kleuters te leren kennen om van daaruit niet enkel te focussen op het taalprobleem van de kleuters, maar net te vertrekken vanuit 'Wat doen je kleuters graag' om wat goed loopt als extra te belonen.
  • Hoeken taliger maken en/of een taaleiland creëren waar kleuters uitgedaagd worden om talig aan de slag te gaan.
  • Verdieping rond meertaligheid, diversiteit en ouderbetrokkenheid.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • vanuit de basisbehoeften op zoek gaan naar de juiste aanpak om hoog welbevinden bij elke kleuter uit te lokken;
  • vanuit het observeren van betrokkenheid een uitdagend aanbod creëren dat aansluit bij de belevingswereld, interesses en talenten van de kleuters;
  • taalrijke hoeken/eilanden creëren;
  • concrete voorbeelden naar aanbod, organisatie, relatie en leerkrachtstijl in de aanpak van anderstalige kleuters ook beschrijven aan de collega's;
  • de talentenarchipel gebruiken als hulpmiddel om de talenten van kleuters te ontdekken. Kleuters benaderen vanuit een positieve aanpak;
  • gepast omgaan met meertaligheid en diversiteit in de kleuterklas;
  • inzichten verwerven rond het belang van ouderbetrokkenheid.

Doelgroep

Iedereen die betrokken is bij het kleuteronderwijs: kleuteronderwijzers, zorgleerkrachten, directie...

Begeleiding

Els Menu, vormingsmedewerker en onderwijskundige aan het Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs, 17 jaar ervaring als kleuteronderwijzeres en 2 jaar als lector aan de KHLeuven. Ze doet de hoofdredactie van "Kleuters & ik" en is auteur van het boek "Vertrek eens zonder thema".

Praktisch

Cursuscode: 17/KLE/002A

Beperkt aantal deelnemers. Dranken en syllabus inbegrepen.
Optie: 1 warme maaltijd in het studentenrestaurant: 10,10 euro.
Eigen lunchpakket mogelijk.


Jouw bijdrage: 106 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 3 oktober 2017 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen