Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Project Algemene Vakken   Artificiële Intelligentie en Epigrafie: een knap duo - via afstandsonderwijs

Artificiële Intelligentie en Epigrafie: een knap duo - via afstandsonderwijs

Artificiële intelligentie (AI) is aan een opmars bezig. Het zorgt voor doorbraken bij zelfrijdende auto’s, voor een gepersonaliseerde kijkervaring bij diensten zoals Netflix, het bepaalt wat we zien op sociale media ... Voor onderwijs biedt dit alles heel wat mogelijkheden. In deze sessie verdiep je je in de wereld van de epigrafie, verken je de rol die AI hier kan spelen en ga je meteen praktisch aan de slag. Herstel een oude inscriptie door gebruik van deze technologie en beoordeel zelf het resultaat!

Programma

Het project Artificiële Intelligentie en Griekse epigrafie slaat de brug tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen, namelijk de klassieke talen en moderne computertechnieken en programmeertalen. Je krijgt een inleiding in de wereld van artificiële intelligentie, ziet wat de mogelijkheden maar ook de beperkingen zijn. Je vertrekt van een beschadigde inscriptie en gebruikt AI om deze inscriptie te herstellen. Het samengaan van machine learning en je eigen kennis stelt je in staat om die oude, beschadigde inscriptie te onderzoeken.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • duid je de invloed van AI op ons leven met enkele voorbeelden;
  • begrijp je op welke manier AI een epigrafist kan helpen;
  • benoem je de beperkingen van deze AI-technologie;
  • gebruik je code om een inscriptie te herstellen en te situeren in tijd en ruimte;
  • analyseer je het resultaat en beoordeel je dit op correctheid.

UNESCO Competenties - AI:

  • AI-geletterdheid: Deze nascholing bevat een duidelijke focus op AI-geletterdheid door het koppelen van mens en machine. Dit zie je terug in het gekozen basisonderzoek en in de opbouw van het lesmateriaal.
  • AI-tools begrijpen: Tijdens deze nascholing duiken we in de werking van AI-modellen en lichten we toe hoe dit model tot het herstellen van inscripties komt.
  • Ethiek: Duidelijke focus op het interpreteren en kritisch bekijken van de output van AI-systemen door gebruik te maken van vakkennis.

Doelgroep

Leerkrachten Klassieke Talen uit de tweede of derde graad van het secundair onderwijs.

Vakspecifieke voorkennis van de eigen taalvakken is vereist. Geen specifieke voorkennis vereist op vlak van programmeren, codetaal of AI.

Begeleiding

Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Je vindt hem doorgaans voor de klas als leerkracht op het Sint-Lievenscollege, als externe vakbegeleider binnen de Educatieve Master Klassieke Talen aan de UGent of als lesgever bij het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen. Ben je als leerling gefascineerd door programmeren of als leerkracht op zoek naar digitaal lesmateriaal rond artificiële intelligentie, computationeel denken of virtual reality? Dan ben je bij hem aan het juiste adres!

Praktisch

Cursuscode: 24/LAT/016A

Digitaal cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 33 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop met functionele webbrowser

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Controleer even met de lokale ICT-dienst of je toegang hebt tot Google Workspaces (indien je gebruik wenst te maken van een Google-account van de school). Je moet toegang hebben tot Colab Notebooks. Privé-accounts hebben dit standaard wel.

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 27 november 2024 14:00u 15:30u via afstandsonderwijs (Microsoft Teams)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen