Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM   Begeleid Zelfstandig Leren in de lessen chemie, biologie, natuurwetenschappen en STEM

Begeleid Zelfstandig Leren in de lessen chemie, biologie, natuurwetenschappen en STEM

Hoe kan Begeleid Zelfstandig Leren (BZL) jou inspireren om zowel lesinhouden (2e en 3e graad wetenschappen) meer activerend alsook belangrijke 21ste -eeuwse competenties aan je leerlingen aan te brengen?

Programma

We leven in een continue veranderende maatschappij waarin kennis snel veroudert. Daarin is het belangrijk om leerlingen zowel creatieve als kritische denk- en doe-competenties aan te leren. Begeleid zelfstandig leren (BZL) is een actieve werkvorm die leerlingen intrinsiek kan motiveren en aanzetten tot een leven lang en een leven breed leren, belangrijke competenties van de 21e eeuw.

Binnen deze sessie wordt aangetoond hoe een nieuw (STEM-)model, ontwikkeld voor de AUHL, de aanpak van BZL kan ondersteunen. Dit gebeurt aan de hand van concrete projecten die zich situeren binnen de eindtermen van 2e en 3e graad chemie, biologie en natuurwetenschappen:

  • onderzoekscompetenties binnen chemie en biologie;
  • invloed van de mens op het ecosysteem (klimaatverandering, e-waste, materiekringloop);
  • evolutie van de mens.

Doelstellingen

Leerkrachten maken kennis met:

  • Begeleid Zelfstandig Leren (BZL);
  • een ondersteunend (STEM-)model, waarin onderzoekend, ontwerpend en verbindend leren centraal staan;
  • activerende BZL-werkvormen, zoals project gebaseerd en probleemgestuurd onderwijs, Wicked Problem Plaza, de jigsaw-methode…
  • concrete projecten gericht op onderzoekscompetenties, zoals de Ecotron, Chemonomics...
  • ondersteunende ICT-materialen, zoals leerpaden, apps en onderwijskanalen.

Doelgroep

Leraren chemie en biologie 2de en 3de graad aso, tso.

Begeleiding

Hanne Vercampt is biologe en werkt als educatief medewerker aan de Universiteit Hasselt, naast haar rol als wetenschapscommunicator in het Nationaal Park Hoge Kempen. Beide partners ijveren voor de uitbouw van het Field Research Centre (FRC) met als doel behoud, ontwikkeling en kennis over biodiversiteit. Ze ontwikkelt workshops binnen de onderzoekslijnen van het FRC, waar de Ecotron er één van is. De Ecotron is een hoogtechnologisch onderzoekslabo waar onderzoek gebeurt naar de gevolgen van klimaatverandering op biodiversiteit.

Melissa Thys is biomedicus (PhD) en betrekt 2 functies binnen de Universiteit Hasselt. In de eerste plaats werkt ze als educatief medewerker chemie waarbij de connectie met het secundair onderwijs centraal staat. Hierbij ontwikkelt ze projecten met zowel een chemische als interdisciplinaire insteek voor zowel individuele leerlingen als leerlingen in klasverband alsook nascholingen voor leerkrachten. Daarnaast schrijft ze binnen het STEM-project van de AUHL (associatie universiteit hogeschool Limburg) de STEM-visie, een nieuw STEM-model en concepten uit voor de Universiteit Hasselt en hogeschool PXL.

Praktisch

Cursuscode: 18/CHE/015A

Drank en syllabus inbegrepen.

Beperkt aantal deelnemers!


Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 8 februari 2019 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen