Zoek een nascholing
Je bent hier: Buitengewoon basisonderwijs / Zorg / Diversiteit/inclusie   Begeleiding van hoogsensitieve kinderen in het lager onderwijs

Begeleiding van hoogsensitieve kinderen in het lager onderwijs

Het is belangrijk dat kinderen, leerkrachten en ouders de kracht van hoogsensitiviteit leren inzien. Met deze karaktereigenschap leren omgaan maakt je weerbaar en veerkrachtig en laat je talenten tot uiting komen. Dit voorkomt dat kinderen uitvallen door overbelasting. Leerkrachten kunnen kinderen op weg zetten zowel in hun socio-emotionele vaardigheden als in hun leervaardigheden. De specifieke noden van het hoogsensitieve kind (HSK) brengen we tijdens deze nascholing in kaart.

Programma

  1. Hoogsensitiviteit, wat is het en wat is het niet?
  2. Prikkelmijders en prikkelzoekers – hoe ga je er mee om in de klas?
  3. Overprikkeling is stress: hoe herken je signalen van overprikkeling in de klas, wat werkt vooraf, wat helpt als het kind in de klas overprikkeld is, helpende leerkrachten: executieve functies versterken bij HSK.
  4. HSK hebben meer kans op een negatief zelfbeeld; hoe ga je aan de slag om te komen tot een positief zelfbeeld.
  5. Faalangst: van waar komt het bij HSK en hoe aanpakken in de klas?
  6. Hoogsensitief opvoeden – werken met de ouders.
  7. Ontspanningsoefeningen voor in jouw klas.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • herken je hoogsensitieve kinderen in jouw klas en zie je het onderscheid met ontwikkelingsstoornissen als ADHD, ADD, ASS;
  • benoem je de noden van HSK;
  • herken je signalen van overprikkeling, zorg je ervoor dat een  kind niet overprikkeld raakt en verwerf je tools om met een overprikkeld kind om te gaan;
  • motiveer je HSK om tot leren te komen en reik je ze hiervoor de nodige handvaten aan;
  • speel je in op de socio-emotionele behoeften van HSK en versterk je hun zelfbeeld om op die manier hun talenten tot uiting te brengen;
  • herken je faalangst en weet je hoe dit aan te pakken in de klas;
  • betrek je ouders bij de aanpak rond het welbevinden en het leerproces van hun HSK;
  • zet je verschillende tools in om het HSK te ontspannen en zich goed te laten voelen in de groep.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, directies en beleidsondersteuners uit het (buitengewoon-type 9) lager onderwijs, ondersteuners, studenten lerarenopleiding lager onderwijs

Begeleiding

Nicole Dewinter is psychotherapeut (integratieve therapie – ACT-therapie) en deskundige in HSP en hoogbegaafdheid. Ze is coördinator in groepspraktijk Talentum, een praktijk die therapie en coaching aanbiedt aan kinderen, jongeren en volwassenen. Verder is ze ook werkzaam binnen groepspraktijk ‘Samen Slimmer Groeien’.

Praktisch

Cursuscode: 22/LAG/134A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 25 april 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen