Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / ICT-coördinatie   Beslissingen nemen onder druk bij een crisissituatie op school - Een praktische opleiding crisismanagement en communicatie voor directies en schoolbesturen

Beslissingen nemen onder druk bij een crisissituatie op school - Een praktische opleiding crisismanagement en communicatie voor directies en schoolbesturen

In een crisissituatie wordt er duidelijke sturing verwacht door de leidinggevenden, een directeur of iemand van het schoolbestuur. Een goed noodplan is een richtsnoer, maar volstaat niet om de specifieke organisatorische en communicatieve uitdagingen die op leidinggevenden afkomen tijdens en na een crisis aan te pakken. Tijdens deze opleiding zoom je in op crisisbewustzijn, crisisbeheer en communicatie voor en door leidinggevenden, met een focus op het nemen van beslissingen onder druk. Je maakt kennis met en oefent met beproefde modellen en instrumenten die je helpen om de initiële chaos en crisisstress snel en gestructureerd aan te pakken op basis van en je beschikbare middelen en informatie.

Programma

Dagdeel 1 met focus op de kernelementen van crisisbeheer (beleid, operaties en communicatie) in een onderwijscontext; een kader voor leidinggevenden.  

  • Hoe definieer je een crisis in jouw organisatie?
  • Wat is crisisbewustzijn en hoe implementeer je dit?
  • Hoe stel je een school(crisis)team samen en hoe geef je sturing?
  • Hoe verhouden management, operaties en communicatie zich tot elkaar?
  • Hoe zorg je voor een goede samenwerking met de hulpdiensten?
  • Op welke lokale of bovenlokale ondersteuning kan je desgevallend terugvallen?
  • Hoe bouw je een crisis(ondersteuning)netwerk uit?
  • Hoe ga je om met je interne en externe communicatie (kansen, beperkingen en bedreigingen)?

Dagdeel 2 met focus op het anticiperen op crisissituaties en om gaan met tijdsdruk, met individuele en collectieve stress bij de leden van je crisisteam.

  • Hoe ga je om met disruptie en chaos?
  • Welke kwaliteiten / persoonlijkheden heb je bij voorkeur nodig in je team?
  • Welke tools kunnen jou en je crisisteam helpen om op korte tijd, soms met erg weinig gevalideerde informatie en rekening houdend met de beperkte mensen en middelen die je op dat moment tot je beschikking hebt, de soms cruciale beslissingen te nemen?
  • Hoe gebruik je scenario-denken om een veerkrachtige organisatie te bouwen die snel kan anticiperen op crisissituaties?

Dagdeel 3 met focus op deelname vanuit je functie aan een tafeloefening samen met vertegenwoordigers van de hulpdiensten. De focus ligt op crisismanagement en hoe je komt tot goede besluiten om de gevolgen van de noodsituatie onder controle te krijgen. 

  • Tijdens de oefening kan je als deelnemer bij je tussenkomst rekenen op deskundig advies van de vertegenwoordigers van o.a. politie en brandweer;
  • In een crisisscenario oefen je het omgaan met (tijds)druk, de nood aan afstemming, rekening houden met de verwachtingen van de verschillende stakeholders zoals leerlingen, ouders, pers, …
  • Je ervaart de impact op je eigen operationele ingrepen, en je communicatie door de inbreng van andere ‘spelers’ op het terrein;
  • Tijdens de oefening worden data verzameld in het kader van een lopend wetenschappelijk onderzoek.  De observaties worden geanonimiseerd verwerkt.  

Dagdeel 4 met focus op de nieuwste inzichten op het vlak van crisisbeheer en toetsen die aan de schoolse realiteit a.d.h.v. het boek “Alles is onder controle! & 9 andere mythes over organiseren in tijden van crisis” (dit verscheen in het najaar 2021 bij LannooCampus).

  • Crisisnetwerken versus sterke leiders;
  • Battle rhythm in je crisisteam;
  • Veerkracht in organisaties;
  • Vroegtijdig detecteren van alarmeringssignalen

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing kennen de deelnemers:

  • de werking van de hulp- en ondersteunende diensten bij een crisis op school;
  • de opbouw van de noodplanning en het principe van opschaling;
  • de afstemmingsmogelijkheden met de ondersteunende diensten;
  • het belang van tijdige en correcte communicatie.

En kunnen de deelnemers :

  • d.h.v. de instrumenten en hun noodplan de schoolwerking, zorg en nazorg accuraat organiseren;
  • omgaan met individuele en collectieve stress in hun team;
  • per doelgroep gericht kiezen voor de aangewezen communicatie-instrumenten;
  • per doelgroep kiezen voor de aangewezen communicatie(strategie) en bijhorende boodschappen.

Doelgroep

Directies, middenkader, schoolbesturen.
Er wordt geen specifieke voorkennis verwacht.

Begeleiding

Luc Claessens is gewezen coördinator veilige scholen bij de Stad Antwerpen. Hij traint schoolteams in het omgaan met crisissituaties in samenwerking met de dienst noodplanning, de rampencoördinator en de dienst communicatie van de Antwerpse politie.

Hugo Marynissen is expert crisisbeheer, professor aan Antwerp Management School en als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan de UAntwerpen, Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie - departement management. Momenteel leidt hij een onderzoeksproject rond crisisbeheer bij Brandweerzone Antwerpen en een tweede project omtrent weerbaarheid van kritieke infrastructuren bij Port of Antwerp.

Praktisch

Deze cursus loopt over 3 dagen.

Cursuscode: 21/DR/256A

Lunch (eerste lesdag), cursusmateriaal en boek 'Alles is onder controle' (waarde 20 euro) inbegrepen


Jouw bijdrage: 262 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Noodplan van de school, eventueel ook digitaal.
Volledig opgeladen laptop.

CNO zorgt voor wifi-accounts.

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 9 mei 2022 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)
dinsdag 17 mei 2022 09:00u 12:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)
woensdag 1 juni 2022 09:00u 12:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen