Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Leiderschap   AFGELAST - Betekenis en vertrouwen geven in BOS-context en bij fusies

AFGELAST - Betekenis en vertrouwen geven in BOS-context en bij fusies

Kennismaken met principes van systemisch werk en groepsdynamica

Interne organisatie loopt niet altijd van een leien dakje. En al zeker niet wanneer het gaat om ‘nieuw samengestelde’ organisaties zoals bij fusies of in het kader van bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting (BOS).
Deze cursusdag leert je zicht te krijgen op achterliggende dynamieken, niet enkel om te begrijpen wat zich voordoet maar ook om preventieve of curatieve stappen te zetten als leidinggevende.  De cursus richt zich zowel tot wie een taak heeft in de aansturing van een geheel (schoolbestuur, scholengemeenschap, scholengroep) als van de delen (school, campus, afdeling).

Programma

Via inzicht in systemische en groepsdynamische principes helpen we je om op een andere manier naar de dynamiek van je organisatie te kijken. Je leert een besef creëren over wat afremt, wat steunt én over de (vaak gegronde) redenen van de bestaande organisatiedynamiek. Dankzij deze inzichten kan je de vinger leggen op de wérkelijke oorzaak bij moeilijkheden of belemmeringen.

Vanuit groepsdynamisch perspectief verkennen we een aantal principes waarvan je je als directeur vaak niet bewust bent en die je niet opmerkt, maar die zeer aanwezig zijn en hun rol spelen.

Vanuit systemisch perspectief maken we kennis met vier basisbehoeften van elke organisatie en elke medewerker:

  1. Erkenning van historie: je krijgt zicht op hoe de historiek invloed heeft op de huidige organisatievorm.
  2. Heldere ordening: je krijgt zicht op hoe bewuste of onbewuste hiërarchie speelt in de organisatie en op het effect van de erkenning die hier al dan niet aan gegeven wordt.
  3. Iedereen wordt 'gezien': je leert detecteren wat of wie aandacht nodig heeft én het ook effectief krijgt: Wordt niemand buitengesloten? Kan het om een andere mening te uiten? Is er waardering? Wordt ook de historiek gezien en werd er goed afscheid genomen van het oude?
  4. Een eerlijke balans tussen geven en nemen: Je leert oog hebben voor de verhouding tussen wat gegeven wordt (inspanning/tijd/financieel…) en wat gekregen wordt (grotere naambekendheid/efficiëntieverhoging/betere inzet van middelen…)? Is er sprake van balans of schuld?

Miskenning van één of meerdere van deze behoeften leidt tot energieverlies en afname van kracht, snelheid en flexibiliteit in de organisatie. Erkenning ervan heeft een bevrijdend effect op het hele systeem. Dit ondersteunt de creativiteit, kracht en groei.

Doelstellingen

  • Je kan achterliggende groepsdynamieken en systemische patronen in je eigen organisatie herkennen.
  • Je krijgt een aanzet in begeleidingsvaardigheid om onbewuste patronen te leren doorbreken.
  • Vanuit de bredere betekenis die je kan geven aan wat zich op organisatievlak voordoet, kan je met meer vertrouwen toekomstige stappen begeleiden.

Doelgroep

Directie en middenkader (SO, BuSO, BaO)

Begeleiding

Marit Goossens, communicatiedeskundige en organisatiecoach

Karen Van Heuckelom, ervaren procesbegeleider en organisatiecoach

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen