Zoek een nascholing
Je bent hier: Basisonderwijs / Lager Onderwijs / Zelfzorg   Boeken - vanzelfsprekend in alle hoeken van de kleuterklas, 1ste en 2de leerjaar

Boeken - vanzelfsprekend in alle hoeken van de kleuterklas, 1ste en 2de leerjaar

We weten allemaal hoe belangrijk boeken zijn voor de ontwikkeling van een kind. Maar weten we ook allemaal hoe we ze optimaal kunnen inzetten in de klas? Weten we dat er zoveel méér mogelijkheden zijn dan een prentenboek vertellen en daar dan een tekening rond maken? En dat de boekenhoek zich kan vertakken doorheen het hele klasgebeuren? Kom nieuwe ideeën opdoen, waarmee je vrijwel onmiddellijk aan de slag kan in je klas.

Programma

We buigen ons eerst samen over de eigen omgang met boeken in de klas: hoe ziet jouw boekenhoek eruit (inrichting)? Welke (soorten) boeken bied je aan (permanent en tijdelijk) (inhoud)? Hoe organiseer je activiteiten in de boekenhoek, en wanneer (organisatie)? Hoe begeleid je de activiteiten in de boekenhoek (begeleiding)? Is er überhaupt wel sprake van een boekenhoek in jouw klas? Zijn er andere plekken in de klas waar boeken te vinden zijn? Op welke manieren gaan ze daarmee aan de slag...? Vervolgens word je ondergedompeld in een bad vol tips om aan de slag te gaan met velerlei soorten boeken. We doen ook enkele concrete oefeningen en wisselen bevindingen en ervaringen met mekaar uit.

Tot slot zoeken we samen uit welke nieuwe inzichten omtrent ‘boeken in de klas’ je onmiddellijk zal trachten toe te passen in je eigen klas-/schoolpraktijk.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • kennen verschillende mogelijkheden om ook voor én na het ‘voorlezen’ verdiepend aan de slag te gaan met een prentenboek;
  • weten hoe waardevol informatieve boeken, catalogi, kranten, tijdschriften… zijn in de klas;
  • kunnen de kleuters en leerlingen (weer) zin doen geven om met boeken aan de slag te gaan, in alle hoeken van de klas;
  • kunnen hen (weer) spontaan doen kiezen voor de boekenhoek.

Doelgroep

Leerkrachten kleuteronderwijs en lager onderwijs 1ste graad (omdat we merken dat in de eerste graad vaak met boeken nog verder gewerkt wordt zoals in de kleuterklas, naast het leren lezen uiteraard).

Begeleiding

Jaantje Verbruggen, taaldocent aan de lerarenopleiding kleuteronderwijs. Zij verzorgt zowel onderzoek als lessen omtrent taaldidactiek in het kleuteronderwijs aan de Odisee hogeschool. Is projectleider van de ‘Boekenhouder’ (2018-2019, Aalst): in dit project willen we de kwaliteit van het leesonderwijs en de leescultuur voor alle kinderen, en in het bijzonder kinderen uit kwetsbare gezinnen, verhogen. Daarnaast is ze al jaren coördinator van het CSL-project Boekenbende aan Huis waarbij tweedejaarsstudenten kleuteronderwijs thuis bij kansarme kleuters gaan voorlezen. Voorts verzorgt ze  nascholingen in verband met het stimuleren van een rijke leescultuur en leesplezier in de kleuterklas.

Praktisch

Cursuscode: 19/BAS/035A

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus en dranken inbegrepen.


Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 29 november 2019 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Deze cursus is volzet.
Inschrijven op wachtlijst

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen