Breuken zetten de rekenwereld op zijn kop
Hoe hoger de noemer, hoe kleiner het deel. Twee derden is evenveel als vier zesden en als we gaan optellen of aftrekken moet er eerst een heel stappenplan afgewerkt worden.
Hoe helpen we rekenzwakke kinderen om dit alles te vatten?
Programma
In deze nascholing bespreken we stapsgewijs hoe je kinderen – met het accent op de rekenzwakke onder hen – eerst en vooral inzicht in de breuken kan bijbrengen om vervolgens deze inzichten op een speelse wijze al oefenend te integreren.
De besproken werkwijze staat los van gangbare rekenmethodes en is gericht op het differentiërend werken in kleine groepjes met zwakke rekenaars. Natuurlijk zullen ook alle andere kinderen genieten van de besproken spellen!
We starten met het lezen, schrijven en visualiseren van breuken. Vervolgens bespreken we het inzicht in de gelijkwaardigheid en de vaardigheid van het vergelijken en ordenen. Daarna werken we de diverse bewerkingen door. De samenhang tussen breuken en kommagetallen enerzijds en tussen breuken en procenten anderzijds wordt in het slotdeel behandeld.
Doelstellingen
Je begrijpt na deze nascholing waarom breuken voor kinderen moeilijk zijn. Je kan onvolledige inzichten snel herkennen en je kent een werkwijze om de kinderen op dat ogenblik te helpen.
Je krijgt concrete voorbeelden om de besproken items speels in te oefenen. Je weet tot hoe ver je kan helpen en vanaf welk ogenblik het goed is om andere stappen te overwegen.
Doelgroep
Leerkrachten lager onderwijs 2de en 3de graad.
Begeleiding
Hilde Heunick heeft zich als logopediste reeds meer dan 25 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze schreef in de voorbije jaren de praktijkboeken van de 'Rekenwereld tot 20, 100 en 1000' en het praktijkboek 'Metend rekenen'. Ook het breukenlaboratorium en diverse Mathellispellen zijn van haar hand en recent schreef ze ‘Kijk, de komma’. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen, werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
Praktisch
Cursuscode:
18/LAG/035ABeperkt aantal deelnemers. Syllabus en dranken inbegrepen.
Optie: 1 warme maaltijd in het studentenrestaurant: 10,10 euro.
Eigen lunchpakket is mogelijk.
Jouw bijdrage: 102 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 15 februari 2019 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.