Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Evaluatie   Breuken zetten de rekenwereld op z'n kop

Breuken zetten de rekenwereld op z'n kop

Elke rekenformule vertelt het verhaal van een verandering in hoeveelheden. We rekenen wanneer we het resultaat van die verandering kunnen voorspellen. Het was een hele uitdaging om dit statement waar te maken voor de breukenwereld. Hoe vertel je een kind dat er achter 2/9 + 1/3 een echte realiteit schuilgaat? En hoe doe je dat bij kinderen voor wie het rekenen al helemaal een ondoorgrondelijk kluwen is?

 

Programma

Net als bij alle rekentopics pak je ook breuken best aan volgens een driestappenplan: eerst inzichtelijk werken, direct aansluitend dit inzicht consolideren in een speelse oefenfase en vervolgens zo ver mogelijk evolueren naar automatisering. De keuze van materiaal is hier belangrijk. Welke voorstellingswijze gebruik je wanneer? Hoe lang? En hoe? Dergelijke aspecten komen tijdens deze nascholing uitgebreid aan bod. Zodra een kind de breuken goed kan visualiseren, moet het aan de slag met de basisvaardigheden: breuken omzetten, gelijknamig maken en ordenen. Deze leiden dan weer tot het optellen en aftrekken van breuken. Er is verder ook aandacht voor het vermenigvuldigen en delen van breuken. Tot slot bekijk je ook de link tussen kommagetallen, breuken en procenten.

De powerpoint vormt de rode draad tijdens deze vorming maar de technieken om kinderen – ook de rekenzwakke onder hen – tot inzicht te brengen worden in video’s getoond. Om kinderen te verleiden om aan het oefenen te gaan, is er spelmateriaal. Voor al het materiaal dat niet onder ‘auteursloon’ valt, krijg je tijdens deze nascholing een link. Voor wie meer van dit moois wil, is er het boek ‘Breuken begrijpen’.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • begrijp je waarom breuken zo vaak als struikelblok gezien worden;
  • weet je hoe je kinderen inzicht in het werken met breuken kan geven;
  • heb je veel speelse oefenideeën om dit inzicht te versterken en zet je het materiaal meteen in.

Doelgroep

De nascholing richt zich op iedereen die kinderen – al dan niet rekenzwak – begeleidt bij het verwerven van het inzicht en vaardigheden bij breuken. Zorgleerkrachten en ondersteuners uit de 2de en 3de graad van het (buitengewoon) basisonderwijs zullen alle topics kunnen inzetten. Klasleerkrachten 2de en 3de graad basisonderwijs zullen zeker waardevolle tips oppikken, maar uiteraard zullen er ook topics zijn die niet onmiddellijk voor hun klaspraktijk inzetbaar zijn.

Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.

Begeleiding

Hilde Heuninck heeft zich als logopediste intussen meer dan 40 jaar toegelegd op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. In de voorbije jaren schreef ze meerdere praktijkboeken waaronder het boek ‘Breuken begrijpen’. Ook het breukenlaboratorium en diverse Mathellispellen zijn van haar hand. In haar werk zoekt ze steeds naar die strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en ontwerpt ze spellen die hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.

 

Praktisch

Cursuscode: 24/LAG/173A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 24 januari 2025 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen