Zoek een nascholing
Je bent hier: Hoger onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Onderwijskundig leiderschap   ChatGPT: een (vergiftigd?) geschenk voor leraar en leerling?

ChatGPT: een (vergiftigd?) geschenk voor leraar en leerling?

Artificiële Intelligentie is niet meer weg te denken uit ons leven en sinds kort uit ons onderwijs. Willens nillens drukken tools zoals ChatGPT ons op de feiten. Maar hoe werkt een GPT-tool? Hoe kan jij het inzetten als leraar? Wat is gewenst gebruik en hoe maak je afspraken met je leerlingen rond evaluaties en ongewenst gebruik? In deze nascholing ontdek je samen met collega’s de mogelijkheden, beperkingen en toekomst van deze AI-technologie.

Programma

In deze nascholing krijg je een inleiding in Artificiële Intelligentie als onderzoeksveld en duik je meer bepaald in de wereld van GPT-technologie (ChatGPT, Microsoft CoPilot, Google Gemini …). Je staat stil bij ongewenst gebruik, plagiaat en de beperkingen van dit soort tools. Je bekijkt daarnaast ook de mogelijkheden, want bij doordacht gewenst gebruik kan deze technologie een meerwaarde betekenen voor jou als leraar en voor je leerlingen. Je leert over vuistregels en valkuilen, hoe je een prompt kan opstellen en je krijgt een kader met ruimte voor wat mag en wat niet mag.

Doelstellingen

Na deze nascholing kan je:

  • in eigen woorden een AI-voorbeeld uit het dagelijks leven duiden;
  • de werking van een GPT-model duiden;
  • een praktijkvoorbeeld geven van hoe je AI in de klas brengt;
  • duiden wat het probleem is met de gekende (plagiaat)detectie en nieuwe GPT-technologie;
  • een praktijkvoorbeeld geven van gewenst gebruik van de technologie;
  • via een structuur werken aan betere verwerking van input en output voor docenten en studenten;
  • de eerste stappen zetten naar het formuleren van een afsprakenkader binnen de vakgroep/school.

Doelgroep

Leraren, directeurs, (graad)coördinatoren, leerlingenbegeleiders, pedagogische ICT-coördinatoren uit alle niveaus, kortom iedereen uit het onderwijsveld die zicht wil krijgen op de mogelijkheden (en beperkingen) van ChatGPT.

Ben je een taalleerkracht? Dan verwijzen we je graag door naar AI en taaltechnologie: hoe ga je er effectief mee aan de slag in je taalles? waar je deze nascholing meteen combineert met een verdiepende sessie, toegespitst op talen.

Begeleiding

Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Je vindt hem doorgaans voor de klas als leerkracht op het Sint-Lievenscollege, als externe vakbegeleider binnen de Educatieve Master Klassieke Talen aan de UGent of als lesgever bij het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen. Ben je als leerling gefascineerd door programmeren of als leerkracht op zoek naar digitaal lesmateriaal rond artificiële intelligentie, computationeel denken of virtual reality? Dan ben je bij hem aan het juiste adres!

Praktisch

Cursuscode: 24/OND/173A

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Eigen laptop (eventueel met lader)

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 17 oktober 2024 09:00u 12:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen