Je bent hier:   Circulaire economie, groei binnen de grenzen van onze natuurlijke rijkdom?

Circulaire economie, groei binnen de grenzen van onze natuurlijke rijkdom?

Onze welvaart is gebouwd op een vlotte en vrijwel onbeperkte toegang tot grondstoffen. Deze toegang wordt alsmaar moeilijker door schaarste aan grondstoffen en de enorme impact van materialen op het milieu. Circulaire economie wil de waarde van grondstoffen in de economie houden, niet alleen door recyclage, maar veel meer nog door andere businessmodellen waarin diensten in plaats van producten worden verkocht, gedeeld en hersteld. De circulaire economie belooft een nieuwe economie, zonder verdere uitputting van grondstoffen en milieu.

In deze nascholing maak je kennis met het waarom en hoe van de circulaire economie.
Na een korte inleiding over de grondstoffen- en milieuproblematiek die eigen zijn aan de huidige lineaire economie, wordt dieper ingegaan op de principes van circulaire economie. Je krijgt vooral inzicht in de nieuwe businessmodellen die cruciaal zijn in een circulaire economie, zoals product-dienstsystemen en deeleconomie. We eindigen met een discussie over de impact van circulaire economie op de ganse economie, en welke stimulansen er zijn om die impact te vergroten.

De deelnemers (her)kennen:

• enkele basisbegrippen van resource economics, waarop het concept van circulaire economie is gebaseerd;
  • het principe van de circulaire economie;
  • de strategieën die er zijn om circulaire economie te realiseren, met nadruk op nieuwe business modellen;
  • het effect van deze strategieën;
  • welke economische stimulansen er (niet) zijn voor de circulaire economie.

Leerkrachten en docenten economie/handelsvakken/recht en andere belangstellenden.

Karel Van Acker is professor circulaire economie bij de faculteit Ingenieurswetenschappen, departement Materiaalkunde, en de faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen, Centrum voor Economie en Duurzaam Ondernemen (CEDON), KULeuven. Hij leidt het steunpunt beleidsrelevant onderzoek Circulaire Economie voor de Vlaamse Overheid. Zijn onderzoek gaat over duurzaamheidsevaluaties van materialen en materiaalkringlopen, gaande van biogebaseerde polymeren tot kritieke metalen, recyclage, deeleconomie, en over het ontwikkelen van strategieën voor het realiseren van de circulaire economie.

Cursuscode: 19/ECO/013A

Syllabus en dranken inbegrepen.

vrijdag 29 november 2019 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)