Conflict als startpunt voor gedragsverandering
Jongeren worden steeds mondiger. Omdat ze op elk moment toegang hebben tot hun peergroep en “de wereld” via internet en sociale media lijkt het voor ons, volwassenen, steeds moeilijker te worden om onze invloed te laten gelden. Toch heb jij als leraar hierin een zeer belangrijke rol. Jongeren moeten inzicht krijgen in de kern van het conflict en het gevolg van hun woorden en ander gedrag. Tijdens deze nascholing vertrek je vanuit de gespreksmethodiek LSCI (Life Space Crisis Intervention) om jongeren dit inzicht bij te brengen en van daaruit hun autonome motivatie aan te wakkeren om tot blijvende gedragsverandering te komen.
Programma
Tijdens het eerste dagdeel krijg je de theoretische achtergrond mee van een gespreksmethodiek die gebaseerd is op LSCI (Life Space Crisis Intervention). Hiermee krijgt de jongere inzicht in het eigen gedrag en de gevolgen daarvan. Je oefent deze methode ook praktisch in aan de hand van een aantal concrete casussen.
Tijdens het tweede dagdeel focus je op (blijvende) gedragsverandering. Hoe krijg je dit als resultaat vanuit het inzicht bij de jongeren? Intrinsieke en extrinsieke motivatie zijn bekende begrippen, maar wat is autonome motivatie? En hoe wakker je dat aan? Ook dit bespreek je aan de hand van een aantal concrete voorbeelden.
Er is zeker ruimte om samen moeilijkheden die je op je eigen school tegenkomt te bespreken en te kaderen binnen deze methodieken. Samen met je collega’s probeer je tot een plan van aanpak te komen.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing:
- weet je van waaruit het gedrag van jongeren gestuurd en beïnvloed wordt;
- breng je via een gestructureerde gespreksmethodiek de jongere tot rust en tot inzicht;
- wakker je de autonome motivatie van jongeren aan om tot gedragsverandering te komen.
Doelgroep
Leerkrachten, coördinatoren, leerlingenbegeleiders, ondersteuners s.o.
Begeleiding
Inge Verbist werkt sinds een aantal jaren als leerlingenbegeleider op een secundaire school en is daar samen met haar collega verantwoordelijk voor het beleid rond leren en gedrag dat ze gelinkt hebben aan elkaar via inzichten in het tienerbrein. Leren is intussen haar passie geworden. Ze startte daarom een zelfstandige praktijk als leercoach waar ze ervan geniet om leerlingen te zien groeien en plezier te vinden in het leren.
Praktisch
Cursuscode:
24/OND/180ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
vrijdag 6 december 2024 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.