Creativiteit kan je leren en evalueren
Muzische vorming wordt in ons onderwijs vaak een beetje stiefmoederlijk behandeld. Terwijl het een cruciale rol kan spelen in de ontwikkeling van elk kind. We bieden je een eenvoudige en bruikbare methode aan die je helpt om alle aspecten van muzische vorming te gebruiken en om in te zetten in een creatieve les. We gaan ook aan de slag met veel bruikbare tips zodat talenten en creativiteit nog meer kunnen opborrelen in je klas. Naast een praktisch gedeelte gaan we aan de slag met onze methode om eenvoudig en sneller te evalueren.
Programma
We starten met de beginsituatie van de deelnemers in kaart te brengen.
Nadien stellen we onze methode (een spelbord) voor als hulpmiddel om zicht te krijgen op alle aspecten van muzische vorming (domeinen, bouwstenen, werkvormen en sociale vaardigheden).
Deze methode is gelinkt aan de leerdoelen rond muzische vorming in de verschillende netten, die ook worden toegelicht. Aan de hand van de methode gaan we samen een les opbouwen. Wat zit er in een goede les en hoe gaan we de leerlingen uitdagen om zelf creatief na te denken en te handelen?
We gaan ook kijken hoe we onze kinderen hierop gaan evalueren. Het is een belangrijke vaardigheid kinderen te leren hoe ze zichzelf kunnen evalueren en hoe ze opbouwende feedback kunnen geven aan anderen. Woordjes zoals “goed, leuk en tof” trachten we wat meer uit te diepen. Hoe ze met deze feedback verder aan de slag kunnen, komt ook aan bod.
Vervolgens overlopen we de muzische bouwstenen en bieden we tal van tips aan waarmee je meteen aan de slag kan. We gaan ook zelf een aantal tips in de praktijk brengen. Wat je zelf ervaart, onthoud je beter!
Doelstellingen
De deelnemers:
- kennen een nieuwe bruikbare methode waarmee alle aspecten van muzische vorming aan bod zullen komen in de klas;
- leren evalueren aan de hand van een eenvoudige methode;
- weten hoe ze een les moeten opbouwen die leerlingen aanzet tot een creatief proces;
- verwerven inzicht in de verschillende bouwstenen en kennen veel concrete tips om met deze bouwstenen te werken.
Doelgroep
De nascholing zal vooral interessant zijn voor leerkrachten lager onderwijs die muzische vorming geven in de klas. Ook interessant voor directies en beleidsmedewerkers en leerkrachten muzische vorming.
Begeleiding
Tinneke Verlinden werkte verschillende jaren voor de academies van Lier en Hemiksem als muzische coach. Ze begeleidde daarvoor leerkrachten in het basisonderwijs bij het geven van muzische vorming. Ze volgde talloze navormingen en staat vandaag nog steeds voor de klas. Samen met Annik Maes vormt ze het duo Serioso en Curioso dat theater naar de school brengt.
Praktisch
Cursuscode:
21/LAG/101ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Best gemakkelijke kledij aantrekken.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 18 oktober 2021 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.