Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Frans   Dag van het Spaans 2022

Dag van het Spaans 2022

Deze dag is opgebouwd rond drie gevarieerde sessies, telkens van twee uur:

  1. México: historia, tradiciones, leyendas, contadas a través de su música;
  2. Herramientas y recursos digitales para la práctica de las competencias comunicativa y sociocultural en la clase de ELE;
  3. ¿Qué día es hoy? Los días internacionales en la clase de ELE.

Tussendoor heb je de kans om met je collega's Spaans te netwerken.

Programma

Sessie 1 - Nestor Medina

In deze nascholing krijg je een brede waaier aan historische en populaire liedteksten aangereikt die een historische gebeurtenis, legende, tradities en populaire situaties in Mexico vertellen. Via deze teksten leer je meer over de historische relatie tussen Mexico en België, Mexico en Europa (Frankrijk, Spanje, enz.). Ook komen enkele populaire legendes van Mexico aan bod die aanleiding hebben gegeven tot liedjes, later naar de film en andere artistieke manifestaties, bijvoorbeeld:

  • Hernán Cortés, la Malinche y el malinchismo, Coyoacán (“Hernán Cortés, Malinche en malinchismo”) (Coyoacan))
  • La leyenda de la Llorona (“De legende van La Llorona”)
  • México, Bélgica y el imperio de los Habsburgo en México Oudenaarde, Tacámbaro (“Mexico - België en het Habsburgse rijk in Mexico”) (Oudenaarde, Tacambaro)

Je gaat in deze interactieve nascholing aan de slag met verschillende werkvormen.

Sessie 2 - Nerea Martínez Aroca en Montserrat Calle Brox

Deze sessie heeft tot doel je didactische en pedagogische aanpak te bevorderen: ervaar de Spaanse cultuur door beeld en geluid. Het is niet mogelijk om van taal te spreken zonder te verwijzen naar de cultuur waarmee deze wordt geassocieerd. We bekijken hoe we culturele aspecten aan bod kunnen laten komen door middel van reclamespots en memes in de ELE-klas. We reiken tools aan om spreek- en schrijfvaardigheid te verbeteren. Deze sessie wordt georganiseerd in samenwerking met het Ministerie van Onderwijs van de Spaanse Ambassade in België.

Sessie 3 - Pablo Castaño-Sequeros en Mathea Simons

In de loop van het jaar vinden er verscheidene 'internationale dagen van...' plaats. De thema's van zulke dagen kunnen heel divers zijn. In deze praktische workshop ontdek je voorstellen om in de klas te werken rond de volgende internationale dagen, namelijk:

  • El Día de la Hispanidad (12 de octubre)
  • El Día Internacional del Hombre (19 de noviembre)
  • El Día Internacional de la Mujer (8 de marzo)

Voor elk van deze dagen ontvang je didactisch materiaal dat je meteen in je les kan gebruiken. Alle vaardigheden komen aan bod en tijdens deze interactieve workshop kruip je in de huid van de leerling en ervaar je de verschillende activiteiten zelf om deze later aan te passen aan je doelgroep.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing

Sessie 1:

  • werk je in je les met verschillende artistieke/literaire teksten (liedjes);
  • integreer je historische materie in je Spaanse lessen;
  • ken je andere traditionele aspecten van Mexico dan de klassieke onderwerpen of stereotypen;
  • laat je je leerlingen kennismaken met de socio-culturele diversiteit binnen de Latijns-Amerikaanse wereld (Mexico);
  • breng je je leerlingen openheid voor culturele diversiteit bij (attitudes).

Sessie 2:

  • reik je communicatieve en sociaal-culturele vaardigheden aan;
  • verbeter je je digitale competenties;
  • werk je aan de culturele inhoud in de ELE-klas.

Sessie 3:

  • werk je op verscheidene momenten van het schooljaar rond het thema ‘El día de’;
  • zet je binnen dit thema verscheidene activiteiten op die je kan aanpassen aan je doelpubliek (niveau B1 of hoger);
  • maak je, op basis van de aangereikte activiteiten, de vertaling naar andere lessen rond het tema ‘El día de’.

Doelgroep

Leraren Spaans vreemde taal (ELE) secundair, hoger en volwassenenonderwijs. Niveau B1 of hoger.

Begeleiding

Nestor Medina studeerde klassieke gitaar aan het Nationaal Conservatorium in Mexico-Stad en zette zijn studie sociale antropologie voort aan de Nationale School voor Antropologie en Geschiedenis, met als specialisatie etnomusicologie. Later volgde hij verschillende cursussen muzikale semiologie, zowel in Mexico als in het buitenland. In België heeft hij zich ontwikkeld als docent Spaans zowel op de middelbare school als voor volwassenen en blijft hij de Azteekse cultuur in Europa en de rest van de wereld tonen in verschillende workshops en seminars.

Nerea Martínez Aroca en Montserrat Calle Brox zijn beide technisch adviseur van het ministerie van Onderwijs van de Spaanse Ambassade.

Pablo Castaño Sequeros is leerkracht Spaans in het CVO KISP (Lier) en praktijkassistent Didactiek Spaans aan de Educatieve Master (EduMa) van de Universiteit Antwerpen, Antwerp School of Education.

Mathea Simons is vakdidacticus Spaans (ELE) en Frans (FLE) aan de Educatieve Master (EduMa) van de Universiteit Antwerpen, Antwerp School of Education. Haar onderzoek richt zich op vreemdetalenonderwijs enerzijds en lerarenopleiding anderzijds. Zij is voorzitter van CNO en voorzitter van de werkgroepen Frans en Spaans.

Praktisch

Cursuscode: 22/SPA/013A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen

Dagprogramma:

Sessie 1: van 9.00 tot 11.00 uur

Sessie 2: van 11.15 tot 13.15 uur

Sessie 3: van 14.00 tot 16.00 uur


Jouw bijdrage: 125 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 18 november 2022 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen