Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / STEM / Wetenschapsoverschrijdend   Python in de wiskundeles: spreidingsdiagram en trendlijn met Python

Python in de wiskundeles: spreidingsdiagram en trendlijn met Python

Aan de hand van interactieve Python notebooks stel je gegevens in een csv-bestand voor in een spreidingsdiagram en leer je hoe je een trendlijn vindt die bij deze data past en deze ook visualiseert. Na deze nascholing kan je zelfstandig aan de slag gaan met andere kant-en-klare notebooks waarin STEM-inhouden worden behandeld. Je kan alvast een kijkje nemen op dwengo.org/wiskunde in de leerpaden Spreidingsdiagram, Lineaire Regressie en Regressie.

Programma

In deze hands-on workshop maak je kennis met de interactieve notebooks die je nadien in de klas met je leerlingen gebruikt. A.d.h.v. de programmeertaal Python teken je spreidingsdiagrammen van (echte) data. Je gaat ook aan de slag met een notebook met een STEM-context.

Het lesmateriaal staat gratis ter beschikking op dwengo.org/wiskunde en dwengo.org/stem

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • herken je een csv-bestand;
  • visualiseer je gegeven data in Python;
  • vind je een trendlijn bij deze data;
  • werk je met lineaire regressie, maar ook met kwadratische of exponentiële regressie;
  • ben je in staat om (zelf verzamelde of zelf gemeten) data, verzameld in een csv-bestand, te visualiseren, bv. binnen een STEM-project;
  • weet je dat computationeel denken en programmeren niet hetzelfde zijn;
  • zie je in dat je zelfs zonder voorkennis in Python al snel een reëel probleem met Python kunt aanpakken;
  • pas je een bestaand computerprogramma aan aan een nieuw verwant probleem;
  • begrijp je dat zelf een algoritme opstellen, niet betekent dat je van nul moet gaan programmeren;
  • motiveer je jouw leerlingen om de hulp van de computer in te roepen bij het oplossen van een probleem.

Doelgroep

Leerkrachten wiskunde, wetenschappen en STEM.
Lerarenopleiders wiskunde, wetenschappen en STEM voor leerkrachten secundair onderwijs (professionele bachelor en EduMa).

Er is geen voorkennis nodig voor het programmeren.

Begeleiding

Tom Neutens is computerwetenschapper en leerkracht. Na verschillende lesopdrachten in het secundair onderwijs, aan de hogeschool en voor privé-initiatieven startte hij een doctoraat rond vakdidactiek informatica.

Praktisch

Cursuscode: 23/WIS/061A

Cursus inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop met internetbrowser.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 9 november 2023 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen