De beste start - Taalontwikkeling in de muzische vakken - live online nascholing
Niets lijkt zo vanzelfsprekend als de manier waarop lachende en huilende baby’s uitgroeien tot sprekende kinderen. Taalontwikkeling is nochtans het resultaat van vele factoren die op een ingewikkelde manier op elkaar inspelen. De taalontwikkeling is vooral afhankelijk van het totale groeiproces dat kinderen doormaken. En omgekeerd speelt de taal ook een belangrijke rol in de verdere totale ontwikkeling. Spreken, denken, de wereld verkennen, fantaseren en zich sociaal gedragen beïnvloeden elkaar voortdurend.
In drie los van elkaar te volgen cursussen ‘De beste start’ bekijken we hoe we de taalontwikkeling van peuters en kleuters optimaal kunnen stimuleren, via de dagelijkse activiteiten en interacties in de klas. Deze cursussen kunnen apart gevolgd worden, of samen als een volledig traject. Indien je het volledige traject volgt, dan krijg je 25 euro korting op de totaalkost.
Programma
Het verschil tussen taalrijke en taalarme kleuters slaat een kloof die al heel vroeg de gelijke kansontwikkeling en de schoolloopbaan van kinderen in gevaar brengt. We moeten er dan ook alles aan doen om die kloof zo vroeg mogelijk te dichten.
We bekijken samen hoe je in de muzische vakken en activiteiten de kinderen op een speelse, niet-dwingende manier tot echte communicatie uitnodigt. Je weet waar je rekening mee moet houden om het effect te verhogen. Je oefent met voorlezen, liedjes en rijmpjes. Hoe maken we de hoeken taalrijk? Hoe werken we met verteltassen? Welke technologieën staan ons ter beschikking? Je leert al doende hoe muzische creativiteit, taalontwikkeling en ouderparticipatie hand in hand kunnen gaan.
Doelstellingen
De deelnemers:
- hebben een arsenaal aan boeiende, speelse en creatieve ideeën om het eigen taalaanbod zo rijk mogelijk te maken;
- hebben originele ideeën en aanpakken ter beschikking om alle ouders zo veel mogelijk te betrekken bij de talige ontwikkeling van hun kind.
Doelgroep
Kleuterleidsters, zorgcoördinatoren, kinderverzorgsters in de kleuterklas, directies, docenten KO. In de praktijk-voorbeelden kijken we naar de jongste kinderen (peuters en 1K), naar meertalige kleuters en naar oudere kleuters die een taalontwikkelingsachterstand hebben opgelopen.
Begeleiding
Jella Di Perna was lerares Nederlands-Engels, lector taalvaardigheid aan de PXL Hogeschool en Artevelde-hogeschool, vorser vakdidactiek en assistent Nederlands aan de UA en de UGent, nascholer talenbeleid, pedagogisch begeleider, taalcoach en schooldirecteur. Ze heeft vooral expertise opgebouwd rond taalontwikkeling, taalvaardigheidsbevordering en talenbeleid in het kleuter- en basisonderwijs, secundair en hoger onderwijs. Ze is ook zaakvoerder van De Lettermens.
Praktisch
Cursuscode:
19/KLE/045BDeze nascholing vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
Meer informatie over de andere nascholingen ‘De beste start’:
'Taalverwerving en meertaligheid bij het jonge kind'
http://www.uacno.be/20KLE043B (op 02/03 + 08/03/2021)
'Taalontwikkeling en het stille kind'
http://www.uacno.be/20KLE044B (op 16/03/2021)
In drie los van elkaar te volgen cursussen ‘De beste start’ bekijken we hoe we de taalontwikkeling van peuters en kleuters optimaal kunnen stimuleren, via de dagelijkse activiteiten en interacties in de klas. Deze cursussen kunnen apart gevolgd worden, of samen als een volledig traject. Indien je het volledige traject volgt, dan krijg je 25 euro korting op de totaalkost.
Deze cursus wordt herhaald op 22 maart 2021.
Jouw bijdrage: 65 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 24 november 2020 |
09:30u |
12:30u |
via afstandsonderwijs (Blackboard Collaborate) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.