De boekenhoeder: creëer, beheer en bevorder. Optimaliseer je schoolbib en stimuleer leesbevordering!
Zien eten doet eten. Literatuur zichtbaar maken op school als stapsteen om een gedragen leesbeleid uit te bouwen is geen sinecure. Elke leerling heeft nood aan leesbevordering; hoe identificeer je de noden in jouw school en hoe ga je er op een efficiënte en haalbare manier mee aan de slag? Het kriebelt om een schoolbibliotheek op te starten of om extra in te zetten op leesbevorderende projecten, maar je ziet door de bomen het bos niet meer? Dan ben je aan het juiste adres!
Programma
Tijdens deze inspiratiesessie leer je hoe je een schoolbibliotheek kan opstarten en uitbouwen tot een gedragen initiatief waarbij ook ex-OKAN-leerlingen hun gading in het aanbod zullen vinden. Hoe creëer je een schoolbibliotheek die leerlingen aantrekt? Welke online gratis catalogus gebruik je hier best voor? Welke samenwerkingsvormen zijn mogelijk met de lokale bibliotheek en boekhandel? Wat met het aankoopbeleid? Een schoolbibliotheek kan nooit een doel op zich zijn: het is het startpunt voor lees- en taalbevorderende acties. Je wordt ondergedompeld in authentieke praktijkvoorbeelden waarin de schoolbib en de vakken Nederlands/PAV als kapstok dienen om leesbevordering uit te dragen over de vakken heen.
Daarnaast neem je je eigen leesbeleid onder de loep (beginsituatieanalyse), identificeer je prioriteiten en formuleer je in kerngroepjes acties in een meerjarencyclus. Je krijgt bovendien inzicht in de onderdelen van een visietekst leesbeleid zodat je alle tools in handen hebt voor een makkelijke opstart.
Doelstellingen
Na het volgen van de inspiratiesessie:
- ga je naar huis met een heel aantal uitgewerkte ideeën en strategieën die je onmiddellijk kan implementeren in jouw eigen school;
- zit je boordevol inspiratie om zelf aan de slag te gaan met zowel vakinhoudelijke (Nederlands) als schoolbrede lees- en taalbevorderende projecten;
- kan je een schoolbibliotheek uitbouwen en beheren;
- ben je je bewust van de valkuilen en kan je erop anticiperen;
- voel je je gesterkt door de evidence-informed ervaringen en good practices;
- ben je geënthousiasmeerd om aan de slag te gaan met de verscheidenheid aan kant-en-klare voorbeelden in jouw school.
Doelgroep
Leesbevordering is niet enkel weggelegd voor taalleerkrachten: iedereen kan hierin een rol spelen want een heterogene stuurgroep heeft de grootste impact en kan sneller zorgen voor een gedragen beleid. Alle stakeholders zijn dan ook welkom: (taal)leerkrachten, schoolbibliothecarissen, middenkader, directie en taalankers.
Voorkennis is niet nodig, we starten bij het begin maar deze sessie kan ook gebruikt worden om je bestaande schoolbib en/of leesbeleid een nieuw elan te geven.
Begeleiding
Nina Kegels is leerkracht Nederlands - Engels in het middelbaar onderwijs, zij is de bezieler van de schoolbibliotheek, ze is schoolbibliothecaris en taalcoördinator. Ze is tevens één van de drie drijvende krachten achter het Limburgs Netwerk voor Taalcoördinatoren van het KOV.
Praktisch
Cursuscode:
24/TAL/062ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 3 februari 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus