De cijfers ontcijferd
We worden in de media of op het werk dagelijks met cijfers om de oren geslagen. Cijfers krijgen vaak de allure van ‘waarheden’ die kritiekloos worden gehanteerd. Er zit echter een grond van waarheid in het gezegde ‘met statistiek (en cijfers) kun je alles bewijzen’. Maar wie heeft die cijfers geproduceerd? Met welke bedoelingen? Heb je niet meer achtergrondinformatie nodig om de zin en de onzin ervan goed te kunnen inschatten?
De ‘Cijfers ontcijferd’-nascholing heeft de ambitie om de kritische zin aan te scherpen van iedereen die met cijfers in aanraking komt.
Programma
Aan de hand van een aantal concrete voorbeelden worden op het eerste gezicht ‘harde’ cijfers geduid door na te gaan hoe ze tot stand zijn gekomen, en wat de zin en onzin ervan is. Concrete voorbeelden zijn politieke peilingen, evaluaties van leerkrachten en rankings van universiteiten.
De nascholing neemt de vorm aan van een interactieve presentatie: de cijfers worden getoond, de voor de hand liggende conclusie wordt aangegeven, en de deelnemers kunnen er vraagtekens bij zetten. Achteraf wordt het waarheidsgehalte van deze cijfers getoetst door in detail achter de schermen van het cijfer te kijken.
Doelstellingen
De nascholing geeft inzicht in de voorbeelden die worden gesproken en je krijgt een aantal instrumenten in handen die het gemakkelijker moet maken om de rechtmatigheid van cijfers te beoordelen:
- waarom zijn peilingen onzin?
- waarom is de bewering dat vrouwelijke leerkrachten negatiever worden beoordeeld dan mannelijke verkeerd?
- waarom zijn vele rankings vaak niet relevant?
Doelgroep
Leerkrachten economie en handelsvakken.
Begeleiding
Patrick De Pelsmacker is gewoon hoogleraar marketing aan de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie van de UAntwerpen. Hij geeft cursussen over onderzoeksmethodologie, marktonderzoek en marketingcommunicatie. Hij doet onderzoek naar reclame-effectiviteit, online en duurzaam consumentengedrag, het ontwikkelen van innovaties, en werkt vaak samen met bedrijven.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.