De klassenraad gecoacht!
Als directeur of coördinator sleutelen aan de klassenraad
Klassenraden zijn een belangrijk instrument voor het sturen en opvolgen van zowel het individuele groeiproces van een leerling als van het dynamisch proces van een groep/klas.
Het is geen evidentie om binnen een beperkt tijdsbestek een klassenraad te begeleiden. Een bespreking houden over leerlingen waar leerkrachten met tevredenheid op terugkijken en waar leerlingen achteraf ook zinvolle feedback over ontvangen, is vaak een moeilijke oefening. Hoe kan je een klassenraad als een efficiënt werkinstrument gebruiken binnen een leerkrachtenteam?
Programma
Klassenraden liggen op dezelfde lijn van klasmanagement, functioneel becommentariëren van rapporten en het organiseren van oudercontacten. Wat er op een klassenraad meegedeeld en besproken wordt, zou bijzonder ondersteunend kunnen zijn in dit brede kader. De docente behandelt dit thema dan ook vanuit dit brede oogpunt.
Verschillende aspecten die ondersteunend kunnen zijn komen aan bod:
- doelstellingen, soorten, timing, … van een klassenraad;
- het vergadertechnische aspect (de rolverdeling, de opbouw, de voorbereiding, volgorde van bespreking, afspraken, opvolging, notuleren, …);
- communicatieve vaardigheden (technieken van vraagstelling, afwegen van interpretaties versus feiten, omgaan met roepers en zwijgers, iedereen bij de les houden en vermijden dat er wordt afgedwaald van de kern van de bespreking,...);
- het gebruik van didactisch materiaal;
- voorbeelden van formulieren voor voorbereiding, besprekingen, notities, dossiers.
Werkvormen
Per onderdeel geeft de trainer een aantal concrete en realistische suggesties. De bedoeling is dat de cursisten verder ook ideeën uitwisselen vanuit eigen meegebracht materiaal.
Voor de communicatieve vaardigheden vertrekken we vanuit vragen van de cursisten. Groepswerk is hierbij zeker een mogelijkheid. Korte oefeningen op moeilijke gespreksvaardigheden komen eveneens aan bod.
Doelstellingen
- Je krijgt inzicht in hoe je een klassenraad concreter, doelgerichter en met meer structuur kan begeleiden.
- Je wordt communicatief beter ‘gewapend’ om efficiëntie te bewaren.
- Je krijgt een aanzet om met het aangeboden materiaal te experimenteren en het aan te passen aan de eigen schoolcultuur.
Doelgroep
Directie en middenkader (SO)
Begeleiding
Marit Goossens, communicatietrainer en personal coach, Gosky bvba.
Praktisch
Cursuscode:
17/DR/005A
Jouw bijdrage: 122 EUR.
Inlichtingen bij: Lea Breugelmans, 03 265 46 87, lea.breugelmans@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Materiaal dat je gebruikt voor klassenraden (zowel papierversie als digitaal op USB-stick)
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 13 november 2017 |
09:15u |
16:15u |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.