De kleuterklas van de toekomst: een praktijkvoorbeeld over een veranderingsproces en (meer dan) wat meubilair
De kleuterklas van de toekomst betekent meer dan verandering van meubilair. Het veranderingsproces, waarin met vallen en opstaan geëxperimenteerd wordt, is intens, groepsbindend en ontzettend boeiend. Tijdens deze nascholing krijg je een inkijk in de kleuterklas van de toekomst en word je even meegenomen in de flow van het kleuterteam dat in een veranderende wereld het kleuteronderwijs van vandaag vorm geeft.
Programma
Aan de hand van een presentatie toont de lesgever het proces om tot de kleuterklas van de toekomst te komen. Als deelnemer probeer je zelf enkele werkvormen uit die aanzetten tot reflectie over klasinrichting in de kleuterschool. Aan de hand van stellingen bekijk je persoonlijke of verwachte weerstand van een team.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- begrijp je dat een doordachte klasinrichting vertrekt vanuit een gedragen visie op goed onderwijs;
- gebruik je een aantal werkvormen om met een team aan de slag te gaan rond visievorming in functie van klasinrichting;
- weet je dat via inclusieve besluitvorming weerstand van collega’s bijdraagt aan een gedragen visie.
Doelgroep
(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, directies en beleidsmedewerkers uit het kleuteronderwijs
Begeleiding
Sven Van Grembergen is directeur van Basisschool Ursulinen Mechelen. Samen met een gedreven team gaat hij veranderingsprocessen niet uit de weg. Weerstand wordt hierbij ervaren als een rijkdom die leidt tot een meer gedragen resultaat.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.