Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Vertrouwenspersoon   De mentor als coach - Hoe je startende leraren doelgericht kan laten groeien

De mentor als coach - Hoe je startende leraren doelgericht kan laten groeien

Als mentor kan je - samen met de directie en het voltallige lerarenkorps - actief bijdragen aan een warm onthaal van nieuwe leraren en hen begeleiden bij het stapsgewijs inwerken in hun nieuwe functie of omgeving.

Gedurende dit traject verkennen we op een activerende manier de invulling van het mentorschap en de coachende aanpak. Het inspirerend coachen van Jef Clement (1947-2018) vormt de rode draad. Door middel van concrete oefeningen ervaar je deze aanpak en kan jij je deze gaandeweg eigen maken. Daarnaast reiken we kaders aan om de aanvangsbegeleiding te organiseren en komen tal van praktijkvoorbeelden aan bod.

Programma

Deze zeven thema’s staan centraal gedurende het traject:

  • aanvangsbegeleiding doorgelicht;
  • startende leraren: profiel en behoeften;
  • de mentor: wie ben ik en waar sta/ga ik voor;
  • coachende aanpak: grondhouding, en coachende vaardigheden;
  • coachende gesprekken voeren aan de hand van de GRROW;
  • aanvangsbegeleiding en de coachende aanpak;
  • persoonlijke leervragen i.k.v. de coachende aanpak als mentor.

Het aanreiken van theoretische kaders gebeurt op een activerende manier, steeds gelinkt aan de praktijk van het mentorschap. Aan de hand van verschillende oefeningen is het mogelijk om de coachende aanpak te oefenen, de effecten zelf te ervaren en met eigen leervragen aan de slag te gaan. De gehanteerde aanpak en de gedeelde praktijkvoorbeelden bieden inspiratie voor de invulling van het mentorschap.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • benoemen de behoeften van startende leraren;
  • geven concrete voorbeelden van de wijze waarop ze aanvangsbegeleiding in de eigen schoolcontext (kunnen) vormgeven, aangepast aan de behoeften van startende leraren;
  • benoemen welke elementen invloed hebben op hun functie als mentor, zowel op persoonlijk, micro-, macro- als mesoniveau;
  • passen de grondhouding en basisvaardigheden van inspirerend coachen toe tijdens gesprekken;
  • benoemen de effecten van de coachende grondhouding en basisvaardigheden (vanuit de eigen ervaring).

Doelgroep

Mentoren aanvangsbegeleiding

Begeleiding

Els Tanghe heeft jarenlange onderwijservaring als leraar, mentor-coach en coördinator in verschillende zorgopleidingen en de lerarenopleiding. Momenteel werkt ze als lerarenopleider binnen de educatieve masteropleiding van de Universiteit Antwerpen.

Praktisch

Deze cursus loopt over 4 dagen.

Cursuscode: 21/MK/018A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 528 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 4 oktober 2021 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, Flex 2 (tweede verdieping)
dinsdag 23 november 2021 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)
vrijdag 11 februari 2022 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)
vrijdag 22 april 2022 09:15u 16:15u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen