Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Duits   Dialogisch lees- en literatuuronderwijs in vijf stappen

Dialogisch lees- en literatuuronderwijs in vijf stappen

Zowel het vernieuwde ERK als de nieuwe leerplandoelen geven literatuur een prominentere plaats in het vreemdetalenonderwijs, met het oog op taalverwerving, leesvaardigheid, en interculturele competenties. Maar hoe kan je literaire teksten zodanig inzetten in de talenklas dat ze inderdaad al die doelen dienen? In deze nascholing maak je kennis met een nieuwe didactische methode die literatuur, taal en cultuur op een geïntegreerde wijze aanbrengt. De methode, een vijfstappenplan, is geïnspireerd op de inzichten en werkvormen van dialogisch lees- en literatuuronderwijs, waar het actief lezen van en samen praten over teksten centraal staan.

Programma

De nascholing bestaat uit drie delen. In een eerste luik stellen we het vijfstappenplan aan je voor. Je krijgt inzicht in de wetenschappelijke en didactische grondslagen van de methode: inzichten rond dialogisch leren, geïntegreerd taal- en literatuuronderwijs, interculturele competenties, (literaire) leesvaardigheid en leesbevordering. We geven uitleg bij de doelstellingen, werkvormen en het lesmateriaal van het vijfstappenplan en brengen verslag uit van de verschillende pilootstudies die de methode al uittesten in de klaspraktijk. In een tweede luik doorloop je, in samenwerking met je medecursisten, zelf de vijf stappen van de methode. We werken daarbij met een Engelstalig kort verhaal. In een afsluitend luik bespreken we samen het vijfstappenplan en is er ruimte voor vragen, feedback en verdere toelichting.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing…

  • weet je hoe je literaire teksten kan inzetten in de talenklas om te werken aan (literaire) leesvaardigheid, interculturele competenties, en (productieve en communicatieve) talige vaardigheden;
  • ken je principes en werkvormen van de dialogische aanpak van lees- en literatuuronderwijs en kan je deze inzetten in je lessen;
  • heb je grondig inzicht in de werkvormen, doelen en evaluatievormen van het vijfstappenplan;
  • kan je met het vijfstappenplan zelf aan de slag in je lessen: je kan daarbij werken met bestaande lessenreeksen, maar je weet ook hoe je zelf materiaal kan ontwikkelen.

Doelgroep

Leraren en leraren-in-opleiding Engels, Frans, Spaans en Duits secundair onderwijs.

Opmerking: in het praktische luik werken we rond een Engelstalig kort verhaal, maar lesmateriaal voor Frans, Spaans en Duits wordt ook aangeboden.

Begeleiding

Elke D’hoker is als hoogleraar verbonden aan het departement literatuurwetenschap van de KU Leuven. Ze doceert vakken over Engelse literatuur, literatuurwetenschap en literatuurdidactiek. Ze is de auteur van het handboek Leerlingen en literatuur. Hoe vaardige lezers vormen (LannooCampus, 2022).

Praktisch

Cursuscode: 23/TAL/052A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Gonda Peeters, 03 265 56 27, gonda.peeters@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Pen, papier en opgeladen laptop

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 16 oktober 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen