Je bent hier:
Differentiatie en evaluatie als communicerende vaten - AFGELAST
Differentiatie en evaluatie als communicerende vaten - AFGELAST
Heel wat leerkrachten doen elke dag pogingen om hun leerstof gedifferentieerd aan te bieden. Naarmate leerkrachten hierin groeien, voelen zij nadrukkelijker de noodzaak om hun evaluatieaanpak mee te laten evolueren. Daar waar leerkrachten tijdens het lesgeven hun didactische bewegingsvrijheid benutten, voelen ze zich eerder geremd tijdens het evalueren. Leerkrachten worstelen soms met de verhouding eerlijkheid – gelijkheid - billijkheid. Terzelfdertijd willen diezelfde leerkrachten elke leerling, ongeacht hun beginsituatie, uitdagen. Als het helemaal tegenzit, voelen leerkrachten de juridische kramp waar de school aan lijdt. Op die manier verkrampt ook de leerkracht. Dat is bijzonder jammer want gedifferentieerd evalueren betekent o.m. dat we de lat hoger kunnen leggen, de lessen boeiender kunnen maken en meer kansen kunnen creëren om betrokkenheid te genereren. Aan de hand van een aantal duidelijke en werkbare principes en sprekende voorbeelden krijgt u meer (handelings)vertrouwen om ook op evaluatief vlak gedifferentieerd te werken.
Programma
- Kader schetsen, praktijkvoorbeelden voorleggen en bespreken.
- Vertaling naar de eigen praktijk.
- Verdieping in eigen voorbeelden van de groep.
- Linken leggen met beleid van de school en het zelflerend vermogen van uw team.
Doelstellingen
De deelnemers:
- krijgen inzicht krijgen in de principes en ambities van breed evalueren;
- werken vanuit de wwhww-sequentie om hun evaluatiepraktijk sluitend te maken;
- verkennen de link tussen differentiatie en evaluatie;
- gaan aan de hand van praktijkvoorbeelden uit andere scholen na wat de essentiële bouwstenen zijn om gedifferentieerd te evalueren;
- vertalen de metafoor van het mengpaneel naar hun eigen vak;
- gebruiken de principes van breed evalueren als toetssteen om het evaluatiebeleid van hun school tegen het licht te houden;
- krijgen tips om hun eigen praktijk bij te sturen en hun collega’s te ondersteunen in hun groei op vlak van evaluatie.
Doelgroep
Leerkrachten secundair onderwijs.
Begeleiding
Koen Mattheeuws werkt voor het Steunpunt Diversiteit en Leren sinds 2013. Voor deze organisatie begeleidde hij de afgelopen jaren diverse scholen rond verschillende thema’s, waaronder evaluatie en differentiatie. Zijn verhaal is opgebouwd vanuit de praktijk en afgetoetst bij zijn collega-onderzoekers van UGent/SDL.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Mee te brengen door cursist
Voorbeelden van allerhande evaluatiepraktijken (geslaagde en work in progress) zijn welkom. Dit is echter geen must.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.