Je bent hier:   Digitale biotechnologie: sequentie-analyse in silico - live online nascholing

Digitale biotechnologie: sequentie-analyse in silico - live online nascholing

Biotechnologie is zoveel meer dan PCR en agarose gels. Nu veel labohandelingen worden geautomatiseerd, wordt DNA-analyse steeds meer computergebaseerd. Via internet zijn miljarden sequentiegegevens en programma’s vrij beschikbaar voor iedereen die er graag mee aan de slag wil. Zomaar van achter je bureau.

Technieken:

• Sequentie-analyse: hoe, wat en waarom?
  • NCBI: een grote databank vol nucleotiden- en eiwitsequenties;
  • BLAST: alignering van verschillende sequenties;
  • Verschillende programma's om sequenties te bewerken, te vertalen en te vergelijken.

Onderzoekscompetenties:

Tijdens de nascholing gaan we samen op zoek naar scenario’s om in klasverband verder aan de slag te gaan met de aangereikte info: Wat zijn uitdagende onderzoeksvragen? Hoe gebruik je de aanwezige informatie om die vragen aan te pakken?

Deelnemers zijn na deze workshop vertrouwd met enkele veelgebruikte online bio-informatica tools en weten hoe deze tools worden ingezet in actueel onderzoek.

Deelnemers kunnen:

• werken met genexpressie: transcriptie – translatie in theorie;
  • sequenties (DNA, RNA, eiwit) en de bijhorende relevante informatie opzoeken in de databank;
  • de gevonden sequenties vertalen, biochemische achtergrond opzoeken en/of afleiden;
  • nieuwe sequenties vergelijken met de databank om de functie / oorsprong ervan te achterhalen.

Leerkrachten biologie, biotechnologie en natuurwetenschappen 3de graad s.o.

Katrien Michiels, onderwijsbegeleider @ Bio-ingenieurswetenschappen, Universiteit Antwerpen.

Takenpakket: plantkunde, microbiologie, fysiologie-biochemie, thermodynamica, geïntegreerde practica chemie en voeding en milieutechnologie.

Cursuscode: 20/BIO/006A

Digitale syllabus inbegrepen.

Beperkt aantal deelnemers!

Inlichtingen bij: Clara Wouters, 03 265 17 03, Clara.Wouters@uantwerpen.be