Zoek een nascholing
Je bent hier: Kleuteronderwijs / Didactiek / ICT   Digitale tools in de kleuterklas: ideaal om een speel-leeromgeving te creëren! (herhaling 2)

Digitale tools in de kleuterklas: ideaal om een speel-leeromgeving te creëren! (herhaling 2)

De kleuterklas vormt één grote speel-leeromgeving voor kleuters. Digitale tools passen dus perfect in jouw klas. Je ervaart hoe je digitale tools eenvoudig kan inzetten in elke thematische hoek. Je ontdekt hoe je vanaf de instapklas kan werken aan de digitale geletterdheid van kleuters. Dankzij een leerlijn kan je gaandeweg hun competenties uitbreiden. Dit motiveert hen enorm! Bovendien vormt het integreren van digitale tools een mooie brug naar het stimuleren van taalvaardigheid, denkvaardigheden en creativiteit. En natuurlijk sla je zelf aan het ontwerpen zodat je met concreet materiaal naar huis gaat: dit kan je daags nadien meteen uittesten in jouw klas.

Programma

Je gaat op verkenning in verschillende themahoeken. Per themahoek ontdek je concreet hoe je door middel van digitale tools de hoek kan verrijken. Je bekijkt de mogelijkheden om door middel van digitale tools leerinhouden aan te brengen en in te zetten op andere competenties en jouw kleuters op die manier al spelenderwijs te stretchen.

Je test concrete oefeningen uit en bekijkt praktijkvoorbeelden. Je gaat concreet aan de slag met onder andere QR-codes, Seesaw, Bookwidgets, een fotoapp, Kahoot.

Vervolgens ga je zelf aan de slag en werk je concreet materiaal uit door middel van de besproken digitale tools. Dit stuur je bij op basis van tips en voorbeelden van praktijktoepassingen. Je hebt zicht op de mogelijkheden om een leerlijn uit te bouwen.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • benoemen de meerwaarde van digitale tools in de kleuterklas;
  • benoemen concrete voorbeelden om digitale tools te integreren in themahoeken;
  • benoemen concrete voorbeelden om digitale tools te benutten voor het aanbrengen en oefenen van leerinhouden;
  • ontwerpen zelf oefeningen en didactisch materiaal om in te zetten in de klas;
  • delen ideeën om een leerlijn digitale geletterdheid uit te werken voor de kleuterschool.

Doelgroep

Kleuterleerkrachten, directeurs, zorgcoördinatoren.
Leerkrachten van de 1ste graad basisonderwijs zijn ook welkom.

Begeleiding

Elke De Bree is al 18 jaar kleuterleerkracht. Sedert enkele jaren is ze actief mediacoach en Apple Distinguished Educator. Sinds september 2019 deelt ze haar ervaringen en expertise met andere leerkrachten.

Praktisch

Cursuscode: 22/KLE/057C

Cursusmateriaal en lunchbox inbegrepen.

Als je op CDE aangepaste maaltijdwensen hebt, vul deze dan op jouw portaal in of vermeld dit in het opmerkingenveld.


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop of iPad met lader

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Enkele ideeën en thema’s bedenken waar je concreet rond aan de slag wilt gaan in jouw klas.

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 22 mei 2023 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Deze cursus is volzet.
Inschrijven op wachtlijst

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen