Je bent hier:
Doordacht evalueren met meerkeuzevragen
Doordacht evalueren met meerkeuzevragen
In elk vakgebied kan je bepaalde doelstellingen het meest effectief en tijdsefficiënt evalueren met meerkeuzevragen. Bovendien worden heel wat leerlingen in het hoger onderwijs of bij sollicitaties geconfronteerd met meerkeuzevragen. Hier bereid je ze best goed op voor.
In deze nascholing sta je stil bij de mogelijkheden en beperkingen van meerkeuzevragen binnen een hedendaagse evaluatiepraktijk. Je krijgt een kader, veel tips en voorbeelden uit verscheidene vakgebieden.
Programma
Voor- en nadelen van meerkeuzevragen
- Kennis, toepassing én inzicht meten met meerkeuzevragen
- Aandachtspunten bij het formuleren van goede meerkeuzevragen, met veel voorbeelden en tips
- Rekening houden met gokken
- Korte kennismaking met elektronische afnames van meerkeuzevragen via bv. Google Forms en Socrative
Je gaat zelf onmiddellijk aan de slag met het aangereikte materiaal: samen met (vak)collega’s bekijk je je eigen meerkeuzevragen kritisch. Door je bestaand materiaal kritisch te bekijken zal je uiteraard ook inspiratie vinden om nadien nieuwe vragen te formuleren.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- in hun evaluatiepraktijk de kansen van meerkeuzevragen ten volle benutten en valkuilen vermijden;
- goede meerkeuzevragen formuleren;
- de kwaliteit van (eigen) meerkeuzevragen kritisch beoordelen.
Doelgroep
Leerkrachten die samen met andere deelnemers hun meerkeuzevragen kritisch willen bespreken.
Deze vorming kan je aansluitend volgen op de nascholing “Goede toets- en examenvragen formuleren” voormiddag of kan je apart volgen.
Begeleiding
Van Hoof Stijn
Praktisch
Cursuscode:
17/OND/002A
Jouw bijdrage: 57 EUR.
Inlichtingen bij: Saskia Stuyven, 03 265 46 86, saskia.stuyven@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Voor nuttige oefenmomenten:
Breng meerkeuzevragen die je momenteel al beschikbaar hebt op papier mee. Als je zelf nog geen meerkeuzevragen gebruikt hebt in je lessen, probeer dan vooraf een 10-tal vragen op te stellen en breng die mee.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Als je zelf nog geen meerkeuzevragen gebruikt hebt in je lessen, probeer dan vooraf een 10-tal vragen op te stellen en breng die mee.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 30 januari 2018 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.