Drama-ontdekkingstocht: de verschillende aspecten van drama
De woorden toneel en drama schrikken mensen vaak af, zowel kinderen als volwassenen, omdat ze geassocieerd worden met “over je grenzen moeten gaan”, “je moeten blootgeven” en “je kwetsbaar opstellen”. Vaak zijn mensen bang om zich te laten gaan of om uitgelachen te worden. Maar drama kan juist zo heerlijk bevrijdend werken, zeker als je een veilige omgeving kan creëren waarin iedereen zichzelf kan zijn en zijn grenzen kan en mag ontdekken.
Programma
In deze nascholing word je gedurende één dag meegenomen op ontdekkingsreis in de wereld van drama en expressie. Je gaat experimenteren met gevoelens, personages, de mogelijkheden van je stem, lichaamsexpressie, ruimte, tekst, improvisatie... en dit allemaal in een veilige omgeving waar alles kan gebeuren en mag ontstaan en waar niets verkeerd is. Alle oefeningen zijn uitgedacht voor leerlingen van de 2de en 3de graad van het lager onderwijs. Na het volgen van deze nascholing zal je dus onmiddellijk met hen aan de slag kunnen. Je kan er dan voor kiezen een heel lesuur rond een bepaald aspect te werken. Maar je kan er ook gewoon af en toe een losse oefening uithalen om tussendoor even met je leerlingen te bewegen en creatief aan de slag te gaan. Bij drama staat plezierbeleving en het welbevinden van de groep centraal. Bovendien zal jij als leerkracht hen helpen om te durven en te laten beleven, en dit alles in een veilige omgeving. Daarbij leer je hen dat het enorm waardevol is om je grenzen aan te durven geven en te zeggen dat je iets echt niet wil doen.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- beschik je over een heel arsenaal aan drama-oefeningen om met je leerlingen aan de slag te gaan;
- ben je in staat een veilige omgeving te creëren waarin iedereen op zijn eigen ritme zijn lichaam, stem en andere stukjes van zichzelf kan ontdekken;
- weet je voor jezelf wat je leuk en wat je ongemakkelijk vindt bij dramatische werkvormen;
- heb je begrip voor de grenzen van anderen.
Doelgroep
Leerkrachten uit de 2de en 3de graad van het lager onderwijs.
Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.
Begeleiding
Bieke De Loore is leerkracht Frans en Spaans en geeft sinds 2 jaar met haar bedrijf THEATrAAL workshops en lessenreeksen Frans of Nederlands drama op lagere en secundaire scholen.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/180ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
donderdag 14 november 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.