Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Didactiek / Evaluatie   Dyscalculie en rekenangst: een domino-effect?

Dyscalculie en rekenangst: een domino-effect?

In deze nascholing leer je dyscalculie begrijpen en krijg je concrete tips om leerlingen met dyscalculie te ondersteunen. Je ontdekt hoe dyscalculie en rekenangst elkaar kunnen beïnvloeden en hoe je als leerkracht deze uitdagingen kunt aanpakken. Je leert strategieën om de rekenbeleving van leerlingen te verbeteren en rekenangst te overwinnen. Je krijgt tevens inzicht in de rol van executieve functies die bij leerlingen met dyscalculie vaak minder ontwikkeld zijn en hoe je deze functies kunt inzetten om het leerproces van leerlingen te optimaliseren.

Programma

In deze nascholing komen volgende leervragen en leerinhouden aan bod:

  • Wat is dyscalculie?
  • Hoe herken je dyscalculie in de klas?
  • Hoe kan je leerlingen met dyscalculie ondersteunen? Welke maatregelen kan je nemen in brede basiszorg? Welke maatregelen kan je nemen in verhoogde zorg?
  • Wat zijn executieve functies?
  • Dyscalculie vanuit breed perspectief bekeken: zwakke executieve functies…
  • Hoe kan je de executieve functies van je leerlingen versterken?
  • Rekenbeleving en rekenangst: wat is het en wat kan je er tegen doen?

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing:

  • geef je invulling aan de begrippen ‘dyscalculie’ en ‘executieve functies’;
  • ondersteun je leerlingen met dyscalculie in je klas;
  • herken je rekenproblemen (dyscalculie) in je klas;
  • zet je maatregelen in op niveau van brede basiszorg om de executieve functies van leerlingen met dyscalculie te versterken;
  • benoem je de drie aspecten van rekenbeleving en verbeter je de rekenbeleving van je leerlingen;
  • omschrijf je wat rekenangst is en implementeer je concrete maatregelen in je klaspraktijk om deze rekenangst te voorkomen of te verminderen.

Doelgroep

(Zorg)leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders en andere professionals uit het lager onderwijs die meer willen weten over dyscalculie, rekenbeleving en rekenangst.

Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.

Begeleiding

Els Putzeys is leerlingenbegeleider en leercoach in het Sint-Agnesinstituut in Hoboken. Daarnaast is ze docent bij Fontys OSO waar ze ondermeer de modules rekenen-wiskunde verzorgt aan de masteropleiding ‘Educational Needs’. Els deed zelf 20 jaar ervaring op als wiskundeleraar, was auteur voor de methode Matrix en uitgever wiskunde-wetenschappen bij uitgeverij Die Keure.

Praktisch

Cursuscode: 24/LAG/195A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen


Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Laptop met lader

Verwachte voorbereiding door deelnemer

Deelnemers worden vooraf gevraagd om een leervraag te formuleren. Wat hopen ze te leren tijdens deze nascholing? Waarin voelen ze zich nog handelingsverlegen met betrekking tot rekenen en dyscalculie? Wat is hun concrete leervraag?

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 17 oktober 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen