Zoek een nascholing
Je bent hier: Lager onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Logistiek en financieel beleid   Dyscalculie en rekenproblemen in het BaO. Een praktijkgerichte kijk

Dyscalculie en rekenproblemen in het BaO. Een praktijkgerichte kijk

Veel kinderen worstelen met rekenen. Ondanks gerichte en intensieve begeleiding blijven een aantal kinderen het moeilijk hebben met hoofdrekenen, kloklezen, maten... Wanneer is er sprake van dyscalculie? Hoe kunnen we deze kinderen opsporen en ondersteunen zodat ze met meer zelfvertrouwen kunnen omgaan met cijfers en rekenen? Welke zijn de drempels voor leerlingen met rekenstoornissen? Hoe kunnen we door onze didactiek en aanpak deze drempels verlagen of preventief aanpakken? Welke basiskennis en vaardigheden geven we kinderen met rekenstoornissen mee naar het secundair onderwijs?

Programma

  • Diagnostische aspecten belangrijk voor het begrijpen van de diagnose dyscalculie;
  • De verschillende verschijningvormen van dyscalculie;
  • De verschillen en de samenhang van dyscalculie en andere stoornissen (o.m. dyslexie, DCD, ADHD, ASS, NLD);
  • Aandacht voor belangrijke basiskennis en vaardigheden;
  • Vergelijken van verschillende strategieën in functie van de sterktes en zwaktes van de leerling;
  • Handelingsgericht foutenanalyse van toetsen;
  • Aangepaste en gedifferentieerde werkvormen en instructies, STICORDI binnen de klaspraktijk;
  • Aangepast en gedifferentieerd evalueren.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • signalen van dyscalculie herkennen;
  • rekenproblemen die samenhangen met andere problematieken herkennen;
  • doelstellingen op korte, middellange en lange termijn formuleren;
  • fouten handelingsgericht analyseren;
  • realistische en gemotiveerde Sticordi-maatregelen uitstippelen die een leerling met leerproblemen helpen om hindernissen te nemen;
  • de sterktes van leerlingen gebruiken;
  • variëren en differentiëren in didactiek en evaluatie in functie van de leerlingen;
  • overleggen met collega's, ouders, CLB-medewerkers en doelgericht doorverwijzen.

Doelgroep

Leerkrachten basisonderwijs, zorgcoördinatoren, GON begeleiders, logopedisten, orthopedagogen...

Begeleiding

Marleen Bringmans, Master in de psychologie en specialisatie opleiding leerstoornissen, KU Leuven; voormalig coördinator Eureka Leuven, heeft momenteel een zelfstandige praktijk voor diagnostiek en begeleiding van leerproblemen.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 17/LAG/002A

Beperkt aantal deelnemers.
Dranken en syllabus inbegrepen in de deelnameprijs.
Optie: 2 warme maaltijden in het studentenrestaurant: 20,20 euro.
Eigen lunchpakket mogelijk.


Jouw bijdrage: 177 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Graag meebrengen:

  • doosje met geldstukken: 1 x 2 euro, 1 x 1 euro, 2 x 50 cent, 5 x 20 cent, 10 x 10 cent, 5 x 5 cent, 5 x 2 cent, 5 x 1 cent;
  • speelkaarten;
  • lintmeter (liefst met kleuren per tiental, geen rolmeter);
  • indien mogelijk werkboek onderbouw / bovenbouw - toets van zorgkind
Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 10 november 2017 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)
vrijdag 24 november 2017 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.042 (gelijkvloers)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen