Een goede start in de kleuterklas vanuit de educare benadering: waar spelen, zorg én leren samenkomen
Kinderen in Vlaanderen maken al erg jong een ‘transitie’ mee: van thuis of van de kinderopvang naar de kleuterschool. Deze transitie brengt soms heel wat stress en onzekerheid met zich mee, zowel voor de kinderen als voor de ouders. Een zachte overgang kan hier een groot verschil maken. De educare-benadering geeft handvaten om in te zetten op een warme speel-leeromgeving waarbij zorg, spel én leren samenkomen met de focus op het welbevinden van het jongste kind én hun ouders.
Programma
Voormiddag
- Kennismaking
- Opwarmer “Wat waren jullie transitiemomenten?”
- Interactieve brainstorm: “Wat is zorg?” – “Welke noden hebben ouders?”
- Presentatie:
- Het perspectief van de ouder
- Spanning tussen leren en zorg, wat is ‘educare’?
- Wat is een goede speel-leeromgeving waarbij er aandacht is voor zorg, spel én leren (= educare)?
- Transitie als warme overgang
- Inzoomen op de rol van de kindbegeleidster in de klas
Namiddag:
Het overlopen van ‘good practices’ inzake warme transitie én een wederkerige relatie tussen ouder en school
Per schoolteam (of individueel) denk je na over mogelijke doelstellingen die gesteld kunnen worden aangaande een warme transitie en/of een wederkerige ouder-schoolrelatie. We bekijken wat er al goed loopt op school en waar er nog uitdagingen liggen.
We overlopen een aantal tools, handboeken en artikels om zelf mee aan de slag te gaan.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- heb je inzicht in wat een warme transitie inhoudt en waarom dit zo belangrijk is om een goede start voor de jongste kleuters te garanderen;
- weet je welke factoren voor stress en onzekerheid zorgen bij de overgang van kinderopvang/thuissituatie naar kleuterschool;
- ken je het begrip 'educare' en weet je wat het inhoudt;
- benoem je een aantal good practices om een warme transitie mogelijk te maken;
- som je de basisvoorwaarden op om een wederkerige relatie ouder-school op te bouwen.
Doelgroep
Kleuterteams, kleuterleerkrachten, kinderverzorg(st)ers/kindbegeleid(st)ers, zorgcoördinatoren en schooldirecteurs, begeleid(st)ers van de kinderopvang
Begeleiding
Natalie Boelen is pedagoge en lector-onderzoeker aan de Hogeschool PXL, binnen het departement Education, educatieve bachelor kleuteronderwijs. Ze deed 3 jaar onderzoek rond de warme transitie van thuis/kinderopvang naar de kleuterschool. In dit kader begeleidde ze verschillende scholen en kinderdagverblijven die werk wilden maken van een warme transitie.
Praktisch
Cursuscode:
24/KLE/052ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Gsm of tablet om QR-code mee te scannen.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 25 maart 2025 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping) |
Schrijf in voor deze cursus