Een Griekse/Romeinse dag organiseren: leerlingen warm maken én houden voor klassieke talen (herhaling 1)
Leerlingen blijvend laten kiezen voor klassieke talen kan een uitdaging zijn. Voor hen is het niet enkel een boeiende extra uitdaging, maar betekent het ook: een vak extra waarvoor je heel wat werk hebt, leerstof verwerken aan een hoger tempo, minder vrije tijd en al helemaal geen coole robots…
Gelukkig beschikken deze vakken ook over heel wat prachtige troeven! In deze nascholing bekijk je hoe je die op school in de verf kan zetten tijdens een dag in het teken van de klassieke talen. Zo zorg je ervoor dat leerlingen zich blijvend positief kunnen verbinden met de klassieke talen.
Programma
Tijdens deze sessie komen zowel inhoudelijke als praktische en organisatorische aspecten van een Griekse/Romeinse dag op school aan bod.
We starten met het opstellen van een plan van aanpak: hoe krijg je alle relevante partners mee aan boord? Wanneer plan je de dag best in? Wie wil je betrekken in het ontwerp en de uitvoering?
Vervolgens focussen we op de inhoudelijke invulling van de dag: we wisselen ideeën uit voor een interessant, gevarieerd en aantrekkelijk programma. We onderzoeken welke rol we aan (oudere) leerlingen kunnen geven in de uitwerking, verkennen verschillende types activiteiten en natuurlijk mogen hapjes voor een afsluitende receptie niet ontbreken!
Tot slot staan we stil bij het praktisch verloop van de dag zelf, van de opmaak van de timing over een indeling van groepen tot het reserveren van benodigde materialen en ruimtes.
Doelstellingen
Na het volgen van deze nascholing
- zit je boordevol inspiratie voor een boeiende dag in het kader van de klassieke talen;
- heb je een blauwdruk voor het praktisch verloop van zo’n dag;
- beschik je over de nodige argumenten om – indien dat nog nodig zou zijn – relevante partners te overtuigen om tijd en middelen te investeren in jullie hoogst persoonlijke Romeinse/Griekse dag.
Doelgroep
Leraren Latijn en Grieks
Begeleiding
Ludwig Peeters is leraar klassieke talen met ruim 25 jaar ervaring in de drie graden van het secundair onderwijs. Leerlingen motiveren voor Grieks en Latijn ziet hij als een vanzelfsprekende dagtaak en een nooit eindigende passie.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAT/013BCursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
maandag 13 januari 2025 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping) |
Deze cursus is volzet.Inschrijven voor herhalingscursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.