Je bent hier:   Een inleiding op historische bronnen en hiërogliefen van het Oude Egypte (herhaling)

Het Oudegyptische hiërogliefenschrift spreekt al eeuwenlang tot de verbeelding van zowel leek als geleerde.

Een basiskennis van deze hiërogliefen stelt je in staat om een dieper inzicht te krijgen in de (re)constructie van historische kennis uit de tijd van de farao’s. Aangevuld met de nodige achtergrondkennis van het Egyptologische bronnencorpus kunnen zo heel wat misconcepties over het Oude Egypte vermeden worden. Betekent een vogeltjeshiëroglief wel ‘vogel’? Zijn er eigenlijk wel historische teksten? En wat kan je daar dan mee doen?

Het eerste luik illustreert de basisconcepten van het Oudegyptische hiërogliefenschrift:

• de evolutie van het schrift;
  • een inleiding op de hiëroglifische tekensoorten en de lezing ervan;
  • vertaaloefening.

Het tweede luik belicht het Egyptologische bronnencorpus en haar implicaties voor het geschiedenisonderwijs:

• soorten “historische” Egyptologische bronnen;
  • Faraonische chronologie en tijdsrekening;
  • discussie: handboek versus realiteit.

De deelnemers kunnen:

• via voorbeelden van verschillende taal- en schriftvarianten toelichten dat het hiërogliefenschrift een significante evolutie doormaakte;
  • aan de hand van een (aangereikte) tekenlijst, eenvoudige namen en woorden van het Oudegyptisch naar het Nederlands transcriberen;
  • in hun lespraktijk aantonen dat meervoudige chronologische reconstructies mogelijk zijn van het Oude Egypte;
  • de specificiteit van het bronnencorpus uit het oude Egypte erkennen om ons eenzijdig beeld van de Oudegyptische cultuur te verklaren en relativeren;
  • verschillende voorbeelden vinden van hiërogliefen-incorporerende werkvormen die ze kunnen toepassen in hun eigen lespraktijk.

Leerkrachten en vakdocenten geschiedenis (eerste graad), kunstgeschiedenis (tweede graad), kunstinitiatie en esthetica (derde graad) en alle andere belangstellenden.

Toon Sykora is archeoloog, Egyptoloog en leraar van opleiding (KU Leuven), en is als gids en cursusdocent verbonden met de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis in Brussel.

Cursuscode: 17/GES/012B

woensdag 21 februari 2018 14:00u 17:00u Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen