Een reis door het kleuterbrein
De ontwikkeling van het kinderbrein is enorm fascinerend. Wat zou het boeiend zijn als we hier veel meer over te weten kunnen komen.
We gaan inzien dat beweging alvast de hersenen heel sterk stimuleert om te ontwikkelen, maar dat er ook nog andere belangrijke vaardigheden zijn die kinderen in hun jonge leventje onder de knie moeten krijgen.
Programma
Als begeleider van jonge kinderen kunnen we hier dan ook een grote positieve invloed op uitoefenen. We gaan ons verdiepen in verschillende thema's waaronder taalontwikkeling, zelfbeheersing, emotionele ontwikkeling, sociale vaardigheden, creatief denkvermogen enz. Stuk voor stuk vaardigheden die we als volwassenen dagelijks nodig hebben om "gelukkig" en vol zelfvertrouwen door het leven te gaan.
Deze vaardigheden worden ook "executieve vaardigheden" genoemd. Buiten de kennis die we opdoen rond hersenontwikkeling gaan we ook talrijke speelse observaties tegenkomen maar bovenal ook veel spelvormen ontdekken om de kinderbreinen te prikkelen en uit te dagen.
Het begeleiden van kinderen wordt door deze navorming nóg leuker en boeiender.
Via een interactieve presentatie worden er heel wat tools en tips aangereikt om praktisch aan de slag te kunnen gaan. Verschillende spelvormen worden ervaren en uitgeprobeerd.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- de opgedane kennis verwoorden waardoor ze andere collega's kunnen motiveren om meteen aan de slag te gaan met deze kennis en praktijk;
- de speelse observaties in hun klas toepassen om de ontwikkeling van de executieve vaardigheden te peilen;
- kinderen coachen in hun emoties waardoor ze hun emoties kunnen reguleren en benoemen;
- de taalontwikkeling begeleiden met gepaste interventies en spelvormen;
- boeiende spelvormen aanbieden om het creatief denkvermogen te stimuleren en sociale vaardigheden te oefenen;
- de zelfbeheersing van jonge kinderen "trainen" door kinderen terug te leren "wachten".
Doelgroep
Leerkrachten kleuteronderwijs.
Begeleiding
Liesbeth Verhoeven, licentiate Lichamelijke Opvoeding en Motorisch Remedial Teacher, gaf les in de Lerarenopleiding van Karel de Grote Hogeschool. Zij is tevens gepassioneerd door kinderen laten bewegen en de ontwikkeling van de hersenen.
Zij is auteur van het boek "Stap voor stap, hoe stimuleer ik de motorische ontwikkeling van mijn kind?" En co-auteur van "Fit voor leren, een bewegingsprogramma voor baby's, peuters en kleuters" en "Ontwikkelingslab".
Praktisch
Cursuscode:
17/KLE/005ABeperkt aantal deelnemers.
Dranken en syllabus inbegrepen.
Optie: 1 warme maaltijd in het studentenrestaurant: 10,10 euro.
Eigen lunchpakket mogelijk.
Jouw bijdrage: 95 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 7 november 2017 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.