Een rijk taalaanbod in de kleuterklas
Aan de hand van coöperatieve spelvormen gaan we samen nadenken over termen die passen binnen taalonderwijs: Wat is het viertakt model? Wat is het verschil tussen fonemisch en fonologisch bewustzijn? Wat is productief en receptief taalgebruik? Wat is het verschil tussen conversatietaal en schoolse taal? Welke onderdelen passen bij mondelinge taalvaardigheid en welke bij schriftelijke taalvaardigheid?
Programma
We schetsen een kader binnen taalverwerving waarbij het belang van woordenschat en de stappen die we moeten zetten om woordenschat te verwerven verder uitgediept worden.
Ook bekijken we hoe leerkrachten taal kunnen uitlokken tijdens spelmomenten, om zo op een niet expliciete manier en binnen een veilige context kinderen aan te zetten tot spreken.
In deze sessie wisselen we ideeën uit over zinvolle activiteiten rond rijmen, woordenschat aanleren, werken vanuit een prentenboek en de aanbreng van letters.
Je krijgt een heleboel tips en praktijkvoorbeelden om de taalontwikkeling van kinderen te verrijken door een evenwichtig taalaanbod. Deze voorbeelden kaderen binnen de verschillende domeinen van het leerplan.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen:
- de voorgestelde activiteiten voor een evenwichtig taalaanbod gebruiken om bij de kleuters hun taalontwikkeling te verrijken;
- deze activiteiten kaderen in alle, verschillende domeinen van het leerplan.
Doelgroep
Leerkrachten kleuteronderwijs.
Begeleiding
Marleen Peeters heeft 17 jaar ervaring als kleuterleerkracht en ervaring in het coachen van onderwijzers en het ontwikkelen van materiaal voor anderstalige nieuwkomers. Vanuit deze specifieke doelgroep is ze bezig met het ontwikkelen van speldozen voor AN leerlingen in samenwerking met uitgeverij Averbode. Daarbuiten werkt ze als zorgcoördinator in het gemeenschapsonderwijs van Schoten.
Zij is ook de creatieve bezieler en vormgever van een unieke sprookjesvertelling voor kinderen van 3 tot 7 jaar in de gemeente Essen.
Praktisch
Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.