Een wegwijzer bij statistiekonderwijs in de lessen wiskunde (ook voor 2u/3u)
Weinig leerlingen worden statisticus maar velen krijgen statistiek in hun verdere studie en iedereen ontmoet statistiek in het dagelijkse leven. Basisbegrippen die helpen om beweringen/grafieken/tabellen met een kritische geest te beoordelen, kan je zonder technische wiskunde begrijpelijk aanbrengen. In het secundair onderwijs is de belangrijkste stap bij statistiek het aanreiken van goede voorbeelden.
Programma
Statistiek is geen wiskunde. Statistiek is een autonome discipline (= een apart vak) waarbij abstract redeneren onlosmakelijk verbonden is met interpretatie van data en context. Die interpretatie leer je niet zomaar uit formules en berekeningen.
De nascholing toont met concrete voorbeelden hoe je vanuit “universele eindtermen” leerlingen kan boeien met statistiek en hoe dat kan op elk ontwikkelingsniveau. In kleine groepjes ga je ook zelf aan de slag, onder begeleiding van de lesgever en met directe feedback. Rekenen en tekenen doe je met een TI‑48 Plus die je ter beschikking krijgt.
Doelstellingen
- Je ontdekt waarom statistiek zo fundamenteel verschillend is van wiskunde.
- Je leert patronen en structuren om statistiek “als statistiek” te onderwijzen.
- Je maakt kennis met nieuw lesmateriaal dat rechtstreeks bruikbaar is in de klas.
Doelgroep
Leerkrachten wiskunde in de tweede en de derde graad aso/tso/kso
Begeleiding
Herman Callaert, em. professor in de statistiek
Praktisch
Cursuscode:
17/WIS/010ARekenen en tekenen doe je met een TI‑48 Plus die je ter beschikking krijgt.
Drank en werkbladen inbegrepen en er wordt uitgewerkt lesmateriaal elektronisch beschikbaar gesteld op de website van UHasselt.
Beperkt aantal deelnemers!
Jouw bijdrage: 60 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 15 november 2017 |
14:00u |
17:00u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.