Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Socio-emotionele begeleiding   Eéntje hoort er niet (meer) bij...omgaan met relationele agressie in de klas

Eéntje hoort er niet (meer) bij...omgaan met relationele agressie in de klas

Een ouder klaagt dat haar dochter gepest wordt, maar de leerkrachten hebben nooit iets gemerkt en hebben de indruk dat het meisje zelf zich terugtrekt...

Jitse zegt dat Rosie macht heeft, sinds zij in de klas zit lijken haar vriendinnen betoverd en wil niemand nog met haar spelen...Gek want Rosie lijkt een heel lief meisje...

Hier gebeurt iets anders dan openlijk pesten...bepaalde leerlingen worden op een subtiele manier buiten de groep gezet. Het gaat over een heimelijke vorm van pestgedrag: relationele agressie (RA).

Programma

RA is een geniepige en omfloerste manier van pesten die zeer giftig is voor het slachtoffer zijn gevoel van eigenwaarde. Het gaat over systematische reacties van een groepje naar een bepaalde leerling, waardoor deze leerling beschadigd wordt in zijn mogelijkheid om er bij te horen en vrienden te maken.

De subtielste vorm van RA is non-verbaal het gaat over systematisch zuchten, met de ogen rollen, niet luisteren, de kring niet openen, geen plaats bewaren,.. Minder subtiel  maar nog steeds ‘onzichtbaar’ is roddelen, geruchten verspreiden, anderen verplichten om een keuze te maken tussen hen of het slachtoffer. Sociale media worden natuurlijk mee ingezet in de tactiek. We bespreken hoe RA te herkennen is. Hoe we de slachtoffers kunnen opvangen en helpen. We bekijken tot slot wat er mogelijk is op klas en schoolniveau om RA te voorkomen en te bestrijden. RA komt meer tussen meisjes voor, maar volgens onze ervaring niet uitsluitend.

Aangezien de docente vooral met de slachtoffers werkt, is dit stuk het meeste onderbouwd met concrete interventies en oefeningen. Hiernaast worden er voorbeelden gegeven van klasinterventies en methodes. Er is ruimte voor vragen en inbreng van de deelnemers.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • leren relationele agressie herkennen;
  • leren hoe ze op klasniveau kunnen ingrijpen in de verschillende stadia van het proces van afwijzing;
  • leren hoe ze de uitgesloten jongeren kunnen opvangen;
  • leren hoe ze uitgesloten jongeren kunnen leren om zich weer te handhaven binnen de klasgroep.

Doelgroep

Leerkrachten, leerlingbegeleiders, directies, CLB-medewerkers die werken met 9- tot 16-jarige leerlingen (de groep die het sterkst met RA wordt geconfronteerd).

Begeleiding

Anne Hermans is Klinisch Psychologe en Systeemtherapeute. Ze heeft een praktijk met vooral ‘school’ gerelateerde problemen: gedragsproblemen, faalangst, sociale problemen, stress en psycho-somatische klachten en de laatste jaren steeds vaker ook jongeren met depressie en burnout. Ze besteedt aandacht aan een goede samenwerking met het CLB en de zorg op school.

Praktisch

Cursuscode: 17/SEB/052A

Beperkt aantal deelnemers!


Jouw bijdrage: 55 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 20 maart 2018 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen