Zoek een nascholing
Je bent hier: Basisonderwijs / Lager Onderwijs / Zelfzorg   Eenvoudig games programmeren met Scratch

Eenvoudig games programmeren met Scratch

Met Scratch kan je kinderen vanaf 8 jaar op een eenvoudige manier leren programmeren omdat ze geen moeilijke programmeertaal moeten kennen maar enkel commando’s in de vorm van blokken moeten gebruiken.
Tijdens deze nascholing ga je zelf aan de slag met praktische oefeningen (niveau basisonderwijs). Je leert niet enkel programmeren maar ook computationeel denken (decompositie, patroonherkenning).
Na SCRATCH kunnen kinderen kiezen voor een ‘echte programmeertaal’ of het programmeren van een mini-computer (bijvoorbeeld ARDUINO, Raspberry Pi of MICRO:BIT).

Programma

  • De SCRATCH omgeving wordt grondig bestudeerd;
  • We leren eigen sprites (figuren) maken, net als de creatie van een eigen achtergrond;
  • Commandoblokken worden ontwikkeld om een sprite te laten bewegen;
  • Waarnemingen en vragen (in een game) worden bestudeerd;
  • Analyse van de volgende algoritmen (herhaling, keuze, opeenvolging);
  • Er wordt gebruik gemaakt van variabelen tijdens de ontwikkeling.

Het is een praktische nascholing voor leerkrachten di!e weinig of geen ervaring hebben met programmeren.

CNO biedt ook de cursus 'Scratch Junior' aan. Scratch Junior is een programmeertaal die speciaal ontwikkeld is voor kinderen van 1ste en 2de leerjaar lager onderwijs.

Doelstellingen

De deelnemers kunnen:

  • het programma SCRATCH hanteren en een programma ontwikkelen in deze omgeving;
  • eigen grafische objecten (sprites) aanmaken en deze toepassen in een programma;
  • commandoblokken hanteren en gebruiken;
  • variabelen gebruiken in een programma;
  • computationeel denken toepassen bij het programmeren in SCRATCH;
  • aan de hand van een minigids de belangrijkste functies van SCRATCH hanteren.

Als de deelnemer een USB stick meebrengt, kan men de gemaakte programma’s (games) ook meenemen.

 

Doelgroep

Leerkrachten 2de en 3de graad (buitengewoon) lager onderwijs.

Begeleiding

Kris Van Der Hoeven, leraar informatica en STEM@volwassenen en kinderen.

Praktisch

Cursuscode: 19/LAG/075A

Syllabus en drank inbegrepen. Beperkt aantal deelnemers.

Optie: 1 warme maaltijd in het studentenrestaurant: 11 euro.
Eigen lunchpakket mogelijk.

 


Jouw bijdrage: 110 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

USB-stick.

Datum Beginuur Einduur Locatie
donderdag 28 november 2019 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), PC-klas D.024 (gelijkvloers)
Interesse om deze nascholing bij jou op school te organiseren? Contacteer nicole.coveliers@uantwerpen.be.

Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen