Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Taal en cultuur / Project Algemene Vakken   Effectief in Frans met Artificiële Intelligentie

Effectief in Frans met Artificiële Intelligentie

Er gaat geen dag voorbij of Artificiële Intelligentie duikt wel ergens op in de actualiteit. Experten hebben het over een disruptieve innovatie, niet in het minst voor het vreemdetalenonderwijs en dus ook voor onze lessen Frans. Hoog tijd dus om ons als leerkrachten Frans de vraag te stellen hoe we AI op een verantwoorde manier kunnen inzetten. We illustreren aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden hoe AI ondersteunend kan zijn voor een effectieve didactiek in de lessen Frans.

Programma

In de sessie staan we eerst stil bij wat Artificiële Intelligentie (AI) precies is en waarom dit een grote impact kan hebben op ons (vreemde)taalonderwijs. Daarna verkennen we de valkuilen maar zeker ook de mogelijkheden die AI te bieden heeft voor het taalonderwijs Frans. De opportuniteiten worden geïllustreerd aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden. Die voorbeelden maken duidelijk hoe  AI – wanneer doelgericht ingezet – ondersteunend kan zijn voor effectieve leerstrategieën. Waar kan AI helpen om op groei gerichte feedback te geven? En kan AI leerlingen helpen om zichzelf te leren scaffolden? Het zijn maar enkele vragen die de revue zullen passeren. We eindigen met een oefening waarbij je uitgedaagd wordt om na te denken over de toekomst van het onderwijs Frans in het AI-tijdperk.

In de sessie is er ook voldoende tijd om met andere deelnemers te reflecteren over toepassingsmogelijkheden van AI binnen de eigen onderwijscontext zodat je na het volgen van de nascholing meteen doelgericht kan experimenteren met AI in je lessen Frans.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing kan je:

  • uitleggen waarom AI een grote impact heeft op het vreemdetaalonderwijs in het algemeen en op de lessen Frans in het bijzonder;
  • valkuilen en opportuniteiten benoemen die AI met zich meebrengt voor de lessen Frans;
  • AI doelgericht inzetten als ondersteuning van effectieve leerstrategieën in de lessen Frans;
  • enkele mogelijke toekomstscenario’s schetsen voor het onderwijs Frans in het AI-tijdperk.

Doelgroep

Leerkrachten Frans secundair onderwijs alle graden en finaliteiten

Begeleiding

Katrien Dewaele is lerarenopleider Frans en praktijkonderzoeker aan UCLL. In haar praktijkonderzoek slaat ze de brug tussen inzichten uit onderwijsonderzoek en de concrete talenklas. Ze focust zich in het bijzonder op de vraag hoe je als (taal)leerkracht effectief leerprocessen kan begeleiden en hoe technologie hierbij kan ondersteunen.

Praktisch

Cursuscode: 24/FRA/054A

Cursusmateriaal inbegrepen


Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Opgeladen laptop of ander device

Datum Beginuur Einduur Locatie
woensdag 20 november 2024 09:00u 12:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen