Je bent hier:
Evaluatie, de brug tussen onderwijzen en leren
Evaluatie, de brug tussen onderwijzen en leren
‘Permanente evaluatie’ is een veelgebruikt begrip. Maar wat is de actuele, concrete en haalbare invulling ervan?
Programma
Het denken over evalueren blijft in volle beweging.
Als leren de focus is van onderwijs, is de vraag of evalueren dit leren kan ondersteunen.
Het antwoord is duidelijk: evalueren krijgt een prominente plaats in elk leerproces. En met recht en reden. Evalueren is immers de brug tussen onderwijzen en leren!
Leren vraagt permanente evaluatie en dit kan op velerlei manieren en zowel formatief als summatief.
In deze nascholing:
- duiden we evaluatie als een cruciaal onderdeel van leren
- duiden we het verschil tussen formatieve en summatieve evaluatie
- tonen we het grote belang van formatieve evaluatie
- schetsen we 5 concrete sporen waarmee elke leerkracht vorm kan geven aan formatieve evaluatie
Zo wordt permanente evaluatie geen optelsommetje meer van kleinere toetsen, maar een continue stimulans van het leren van leerlingen.
Doelstellingen
De deelnemers kunnen
- het onderscheid tussen formatieve en summatieve evaluatie precies bepalen;
- de plaats van formatieve evaluatie in het leerproces zo precies mogelijk aangeven;
- formatieve evaluatie concreet maken in hun lessen.
Doelgroep
Leerkrachten secundair onderwijs
Begeleiding
Jan Gilté, nascholer
Praktisch
Cursuscode:
17/OND/014A
Jouw bijdrage: 92 EUR.
Inlichtingen bij: Saskia Stuyven, 03 265 46 86, saskia.stuyven@uantwerpen.be
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 15 november 2017 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Het Brantijser, St.-Jacobsmarkt 9-13, 2000 Antwerpen |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.