Je bent hier:   Evaluatietool voor iSTEM-projecten in de basisopties STEM-wetenschappen en STEM-technieken

STEM-projecten evalueren is voor iedereen moeilijk. Wat moet je evalueren? Hoe moet je evalueren. Hoe hou je de werklast onder controle? Hoe rapporteer je?

De cel iSTEM Inkleuren heeft voor de projecten van de basisopties een evaluatie-instrument uitgewerkt en wil jou enkele handvaten aanreiken om een haalbare, transparante en efficiënte manier van evaluatie uit te werken voor jouw leerlingen.

In deze nascholing maak je kennis met het evaluatie-instrument van de cel iSTEM Inkleuren voor de basisopties. Je past dit toe op je eigen project.

Leerkrachten:

• krijgen een overzicht van de verschillende aspecten van evaluatie.
  • krijgen een aantal handvaten om een haalbare, transparante en efficiënte manier te evalueren aan de hand van een paar uitgewerkte voorbeelden.
  • worden ondersteund bij het toepassen van de theorie op eigen projecten.
  • maken kennis met het concept comparatieve evaluatie.
  • reflecteren over de lesaanpak en vertalen dit naar hun context.

Leerkrachten STEM van de eerste graad van het secundair onderwijs.

Specifieke voorkennis wordt niet verwacht.

Marie-Paule Buyse heeft lesgegeven en was achtereenvolgens studentenbegeleider aan de Faculteit Wetenschappen (KU Leuven), onderwijsondersteuner en adviseur onderwijs- en internationaal beleid aan de Faculteit Ingenieurswetenschappen (KU Leuven). In 2017 werd zij projectmedewerker van STEM@School en is nu vanuit de KU Leuven actief als medewerker in de cel iSTEM inkleuren.

Ronny Merken heeft onderwijservaring in het secundair onderwijs (1ste tot 3de graad) en in een academische context voor bachelor- en masteropleidingen als assistent voor het departement Biologie aan de VUB. Dit laatste deed hij in combinatie met een doctoraat over de Europese wetgeving inzake natuurbehoud. Momenteel is hij tewerkgesteld als coördinator van het 'STEM-Steunpunt Brussel', een project van de Universitaire Associatie Brussel (UAB), waarbinnen hij ‘STEM’-leerkrachtenteams in secundaire scholen (Brussel en de Rand) ondersteunt bij het ontwikkelen van STEM-lesactiviteiten.

Katrien Vyvey is vakdidactisch onderzoeker Fysica en STE(A)M aan de UCLL hogeschool, campus Diepenbeek. Vanuit die functie is ze ook actief lid van de cel iSTEM inkleuren en gaf ze o.a. mee vorm aan het project SOS klimaat.

Cursuscode: 20/STM/049A

Inlichtingen bij: Clara Wouters, 03 265 17 03, Clara.Wouters@uantwerpen.be

Breng een (opgeladen) laptop of tablet mee om het digitale materiaal te bekijken.

woensdag 2 juni 2021 13:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 003 (gelijkvloers)