Je bent hier:   Extra kansen voor nieuwkomers: wat werkt in leesonderwijs aan laaggeletterde anderstalige jongeren?

Laaggeletterde anderstalige jongeren staan voor een haast onmogelijke taak. Zij moeten én een nieuwe taal leren, én leren lezen en schrijven in deze nieuwe taal, en dat op een zeer beperkte tijd. De lat voor het onderwijs aan deze jongeren moet dus hoog liggen, willen wij hen met een eerlijke kans laten doorstromen naar het (voltijdse) reguliere onderwijs.

In deze sessie vatten we de belangrijkste aanbevelingen uit internationaal onderzoek naar alfabetiseringsonderwijs voor anderstalige jongeren samen:
– Leg de lat hoog voor woordenschat via expliciete, weldoordachte en rijke instructie.
– Zet in een eerste fase sterk in op de mondelinge taalvaardigheid.
– Zorg voor evenwichtige leesinstructie waarin het leren decoderen hand in hand gaat met het leren begrijpen en het aanwakkeren van leesplezier.

Deze aanbevelingen worden telkens kort toegelicht en vervolgens rijkelijk geïllustreerd met concrete werkvormen en getuigenissen uit de klaspraktijk.

De deelnemers

- zien in dat lezen een uiterst complexe vaardigheid is;
- kennen het belang van woordenschatinstructie, mondelinge taalvaardigheid en leesinstructie voor het alfabetiseringsonderwijs;
- kennen verschillende werkvormen om aan deze pijlers te werken binnen de klaspraktijk;
- kunnen een kritische blik werpen op bestaande alfabetiseringsmaterialen en –methoden;
- kunnen specifieke moeilijkheden voor laaggeletterde leerlingen herkennen.

Lesgevers NT2.

Marit Trioen, lesgever aan laaggeletterde anderstalige jongeren bij OKAN Sint-Niklaas, wetenschappelijk medewerker aan de Antwerp School of Education.

Cursuscode: 18/NT2/018A

Beperkt aantal deelnemers!
Drank en syllabus inbegrepen.

Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be

vrijdag 8 februari 2019 09:30u 12:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)