Zoek een nascholing
Je bent hier:   Faalangst in het s.o. (herhaling 1, Antwerpen)

Faalangst in het s.o. (herhaling 1, Antwerpen)

Bang om te mislukken, bang om niet aan de verwachtingen te voldoen die ouders, leerkrachten of de jongere zelf vooropstellen. Faalangst kent iedereen: je voelt het in situaties waarin je een prestatie moet leveren die anderen beoordelen. Het wordt een probleem als het je overspoelt en ontwricht.

Aandacht besteden aan faalangst op school is meer dan de aanwezigheid van een coach of faalangsttrainingen. Tijdens elke les kan indirect gewerkt worden rond deze vorm van angst. Aanpak van faalangst begint IN de les: wat heeft deze jongere nodig? Hoe vermijd je dat een jongere leert om hulpeloos te reageren? Hoe kan je het verschil tussen faalangst en gezonde taakspanning benaderen? Hier zetten we de bril van het handelingsgericht werken op. Ook de minder faalangstige leerling haalt hier voordeel uit.

Van de deelnemers wordt verwacht op een interactieve manier het aangebrachte kader aan hun klas/schoolrealiteit te koppelen. Concrete cases kunnen besproken worden als toets van wat aangebracht wordt.

Programma

  • Wat is faalangst? Soorten, kenmerken en oorzaken.
  • Hoe komt faalangst tot uiting: welke signalen geven faalangstige leerlingen?
  • Hoe kan ik de behoeften van jongeren motiverend aanspreken?
  • Wat kan ik als leerkracht doen om faalangst te reduceren? Hoe kan ik faalangst preventief aanpakken in de les? Vakoverschrijdende tips en suggesties vanuit een brede basiszorg.
  • Hoe kan ik mijn leerling het gevoel van controle teruggeven?
  • Hoe zorg ik voor informatiedoorstroming i.v.m. faalangst op school?
  • Handelingsgericht kijken naar faalangst.

Doelstellingen

De deelnemers:

  • krijgen inzicht in de soorten en oorzaken van faalangst;
  • kunnen vanuit een handelingsgericht kader omgaan met faalangst;
  • krijgen inzicht in de denkpatronen die aan de basis van verandering kunnen liggen;
  • kunnen een aantal vaardigheden en technieken, werkvormen bedenken om vanuit een brede basiszorg voor alle leerlingen preventief rond faalangst te werken in de klas.

Doelgroep

Alle leerkrachten s.o., (zorg)coördinatoren en leerlingbegeleiders.

Wie deze eerste dag gevolgd heeft, kan zich ook inschrijven voor de ‘Opvolgtweedaagse voor faalangstbegeleiders s.o.

Begeleiding

Ann Geentjens, klinisch psychologe, leerlingbegeleider, leerkracht 3de graad tso, begeleider Postgraduaat socio-emotionele leerlingbegeleiding s.o., educatieve medewerker CNO, Labyrinth coaching en training.

Praktisch

Cursuscode: 19/SEB/011B

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.


Jouw bijdrage: 121 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 032652973, carolyn.smout@uantwerpen.be

Datum Beginuur Einduur Locatie
dinsdag 3 maart 2020 09:00u 16:00u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen