Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Gedrags- en cultuurwetenschappen   Feedback die leerlingen doet leren (herhaling 2) - uitgesteld naar 20-21

Feedback die leerlingen doet leren (herhaling 2) - uitgesteld naar 20-21

Deze tweedaagse nascholing is een herwerking van de 1-daagse nascholing Leerlingen feedback geven die werkt die in het verleden werd aangeboden door CNO.

“Ik besteed veel tijd aan het geven van feedback, maar er gebeurt zo weinig mee.” Herkenbaar? In deze vorming ontdek je hoe de juiste didactische keuzes ervoor zorgen dat feedback wel effectief wordt. Meer bereiken met minder werk.

Programma

“Feedback is the breakfast of champions”. Mooie wijsheid. In de praktijk laten leerlingen het ontbijt dat leraren hen voorschotelen helaas vaak staan. Vooral leerlingen die de feedback het hardst nodig hebben, gaan er het minst mee aan de slag. Goedbedoelde en goed geformuleerde feedback waar vervolgens niets mee gebeurt wordt dan tijdverlies. Maar hoe doe je het dan wel?

Deze vorming gaat niet over “hoe formuleer ik goede feedback?”. Deze vorming gaat wel over een visie op feedback(cultuur), over didactische keuzes en over wat impact heeft op het leren van de leerlingen. Een vorming vanuit recente wetenschappelijke inzichten, vol onmiddellijk bruikbare werkvormen en voorbeelden, toegepast op jouw praktijkervaringen. En dan moet het beste nieuws nog komen: bij goede feedback werkt de leerling harder dan de leraar.

Dag 1

Op dag 1 helpen we vier hardnekkige misvattingen voorgoed de wereld uit en bespreken we een kader voor effectieve feedback.

  • Misvatting 1: Hoe meer feedback hoe beter
  • Misvatting 2: Studenten begrijpen doelen en criteria
  • Misvatting 3: De docent geeft feedback
  • Misvatting 4: Feedback geven stopt na het geven ervan

Bij elk onderdeel horen concrete keuzes en praktische werkvormen. Je gaat op zoek naar (kleine) stappen om je eigen les- en feedbackpraktijk te verbeteren, graag met minder verbeterlast.

Dag 2

Deel 1: Praktijkervaringen en -verhalen

Na dag 1 experimenteerde je in eigen (les)praktijk met enkele werkvormen of inzichten. Hoe ging het? Werkt wat we besproken hebben ook echt?

We staan uitgebreid stil bij je praktijkervaringen. De beste garantie dat de aanpak en inzichten je ook echt vooruit helpen.  

  • Denk vooraf al eens na waarover je het met je collega’s wil hebben. Wat wil je tonen/vertellen als goed voorbeeld? Op welke ervaringen of materialen wil je feedback krijgen?
  • Breng bijhorende materialen mee. Ik denk hierbij bv. aan evaluatie/feedback-instrumenten, rubrics, werken van je leerlingen met jouw feedback erbij of wie weet zelfs een korte lesopname van een werkvorm die je toepast. Alles wat helpt om het gesprek te verdiepen.

Deel 2: Op weg met specifieke thema’s

  • Hoe zorg je voor meer zelfsturing bij je leerlingen in je feedbackpraktijk?
  • Hoe haal je meer uit onderwijsleer- en feedbackgesprekken?
  • Hoe geef je feedback bij taken met veel subjectiviteit, zoals gedrag, kunst, stage, praktijkvakken?

Suggestie

Feedbackcultuur installeren is teamwork: overweeg om met twee collega’s van eenzelfde vakgroep of school deze vorming te volgen.     

Wil je helemaal zeker zijn dat er bij overleg collega’s aanwezig zijn met hetzelfde vak of studiedomein? Moedig vakcollega’s van bevriende scholen aan om mee te komen.

Doelstellingen

  • Leerkrachten weten welke didactische keuzes het effect van feedback vergroten.
  • Leerkrachten onderzoeken hun eigen feedbackpraktijk kritisch.
  • Leerkrachten passen het kader van effectieve feedback en gespreksvaardigheden toe in de eigen (les)praktijk. Het effect op het leren van de leerlingen staat centraal.

Doelgroep

Alle geïnteresseerde leerkrachten uit het secundair onderwijs, hoger onderwijs en volwassenonderwijs.

Begeleiding

Stijn Vanhoof verzorgt bij KdG Hogeschool professionalisering voor docenten en is zelfstandig nascholer. Zijn specialisaties zijn feedback, toetsing, praktijkonderzoek en coachingsvaardigheden. Hij was tot juni 2017 leraar in het s.o. en praktijklector in de specifieke lerarenopleiding gedragswetenschappen.

Praktisch

Deze cursus loopt over 2 dagen.

Cursuscode: 19/OND/066C

Deze nascholing was oorspronkelijk gepland op 13/03/2020 en 24/04/2020, maar kon toen niet plaatsvinden omwille van de coronamaatregelen.

Beperkt aantal deelnemers.

Syllabus, drank en lunch (soep en broodjesmaaltijd) inbegrepen.


Jouw bijdrage: 242 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 032652973, carolyn.smout@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Er is voldoende ruimte om met collega’s van gedachten te wisselen over je feedbackpraktijk. Heb je eigen praktijken of instrumenten waar je tevreden mee bent of vragen over hebt? Breng ze mee!

Datum Beginuur Einduur Locatie
maandag 12 oktober 2020 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping)
vrijdag 13 november 2020 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 202 (tweede verdieping)


Schrijf in voor deze cursus

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen