Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Onderwijskunde / Pedagogie   Feedback in de klas: verborgen leerkansen

Feedback in de klas: verborgen leerkansen

Hoe zorg je ervoor dat de leerling meer leert en jij als leerkracht minder verbeterwerk hebt?

Waarom is actief werken met voorbeelden zo belangrijk bij feedback?

In welke werkvormen schuilen verborgen leerkansen?

Veel leraren zullen het herkennen: je spendeert dagen en avonden aan verbeterwerk en het geven van feedback. Toch merk je bij een nieuwe opdracht dat de feedback te weinig effect had op je leerlingen. Waar loopt het mis? En vooral: welke andere mogelijkheden zijn er?

Programma

Deze vorming gaat niet zozeer over “hoe formuleer ik goede feedback?”. Wel over een visie op feedback(cultuur), over didactische keuzes en over wat impact heeft op het leren van de leerlingen.  Ze brengt je dus naar de essentie en maakt van feedback een wezenlijk onderdeel van je lesaanpak en klaspraktijk.

Ontdek hoe leerlingen actief laten werken met voorbeelden het fundament vormt van feedback, hoe je van feedback een startpunt maakt, hoe je leerlingen leert elkaar feedback te geven en waarom meer feedback niet altijd beter is. Het boek Feedback in de klas: verborgen leerkansen, dat je als deelnemer ook ontvangt, vormt de leidraad bij deze vorming.

De vele praktijkvoorbeelden en voldoende tijd voor uitwisseling met andere deelnemers stellen je in staat om meteen in je klas aan de slag te gaan. Je gaat op zoek naar (kleine, haalbare) stappen om je eigen feedbackpraktijk te verbeteren, graag met minder correctiewerk.

Doelstellingen

Na het volgen van deze nascholing

  • benoem je welke didactische keuzes het effect van feedback vergroten;
  • onderzoek je kritisch je eigen feedbackpraktijk;
  • formuleer je enkele verbeterpunten voor je eigen feedbackpraktijk. Je beschrijft welke werkvormen een meerwaarde zouden betekenen in jouw context, waarbij het effect op het leren van de leerlingen centraal staat.

Doelgroep

Alle geïnteresseerde leerkrachten uit het secundair en volwassenenonderwijs.

Feedbackcultuur installeren is teamwork: overweeg om met twee collega’s van eenzelfde vakgroep of school deze vorming te volgen.

Wil je na het volgen van deze nascholing met collega’s je ervaringen uitwisselen en evalueren of de besproken inzichten en tools ook effectief werken in de praktijk, schrijf je dan zeker in voor deze opvolgsessie (23/OND/171A).

Naast de uitwisseling van ervaringen krijg je enkele nieuwe inzichten en extra werkvormen aangereikt zodat je je eigen feedbackpraktijk verder kan optimaliseren.

Begeleiding

Liesbeth Kustermans is onderwijspedagoog en docent in de lerarenopleiding bij Karel de Grote Hogeschool. Eerder was ze leraar in het secundair onderwijs. Ze heeft heel wat ervaring met het ondersteunen van teams om leerlingen nog meer te laten groeien. Samen met KdG-collega’s inspireert ze nu collega’s met Feedback in de klas: Verborgen leerkansen (www.feedbackindeklas.be).

Praktisch

Cursuscode: 23/OND/066A

Cursusmateriaal en lunch inbegrepen

Als syllabus ontvang je het boek Feedback in de klas: verborgen leerkansen.


Jouw bijdrage: 142 EUR.
Inlichtingen bij: Karolien Geukens, 03 265 90 60, karolien.geukens@uantwerpen.be

Mee te brengen door cursist

Heb je eigen praktijken of instrumenten waar je tevreden mee bent of vragen over hebt? Breng ze mee! Er is voldoende ruimte om met collega’s van gedachten te wisselen over je feedbackpraktijk.

Datum Beginuur Einduur Locatie
vrijdag 1 maart 2024 09:30u 16:30u Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 203 (tweede verdieping)


Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.

Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen