Feedback to the future: brandstof voor groei!
In onze superdiverse klassen is het geven en ontvangen van feedback en feedforward meer dan ooit noodzakelijk. Meer nog, het zou zonde zijn om de meerstemmige wijsheid in onze scholen niet te benutten. Los van 'scores' en 'punten' leren we immers vooral van elkaar. En dat gaat uiteraard veel verder dan enkel de leerling die leert van de leerkracht.
Ook wij als volwassenen groeien door onze blik te verruimen en nieuwe perspectieven toe te voegen aan onze eigen waarheid. Met een beetje lef en een snuifje moed leren we gesprekken opbouwen, bekrachtigen, betrokken confronteren, prioriteiten bepalen en gericht doelen formuleren. Voor onze leerlingen, voor onszelf of op beleidsniveau.
Onderwijzen betekent 'laten groeien' en dat is precies waar deze vorming op inzet.
Programma
Om een helder verhaal op te bouwen, starten we met waarom feedback zo noodzakelijk is en formuleren we gerichte doelen.
Je leert hoe je concrete feedback en feedforward kan geven om groei te bevorderen en zoomt ook in op wat je er daarna mee aan moet. Per feedbackdoel krijg je een theoretische kapstok mee om terminologie aan op te hangen. Daarna leer je van elkaar a.d.h.v. casussen en/of reflectieoefeningen. Uiteraard krijg je ook praktische tips mee waarover je in gesprek gaat en die je kan inzetten op school.
Daarna ga je dan dieper in op het 'ontvangen van feedback'. Aan welke voorwaarden moet er voldaan zijn om het gesprek aan te kunnen gaan? En hoe komt 'feedback' binnen?
Ga je zelf ook op zoek naar feedback? En hoe gericht doe je dat dan? Welke gesprekken durf je voeren? En welke ga je misschien nog steeds uit de weg?
Ook hier krijg je tools om vrijmoedig te spreken om ook thema's die spannend aanvoelen bespreekbaar te maken. Laten we samen 'groei' op een constructieve manier prioriteren.
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- ervaar je de multi-dimensionaliteit van feedback;
- zet je evidence-informed in op de drie belangrijkste doelen van feedback a.d.h.v. aangereikte theoretische kaders;
- faciliteer en geef je concreet en constructief feedback en feedforward;
- geef je aandacht aan de voorwaarden voor het geven en ontvangen van feedback;
- vraag je gericht feedback en feedforward om ook zelf te kunnen groeien;
- reflecteer je op je eigen denken en handelen;
- breng je tools in de praktijk om vrijmoedig te spreken en in co-creatie doelen te formuleren.
Doelgroep
Zorg- en klasleerkrachten, leerondersteuners, beleidsondersteuners, directies en andere onderwijsprofessionals uit het (buitengewoon) lager onderwijs met een hart voor groei.
Verder ook interessant voor leerkrachten uit de B-stroom van het secundair onderwijs.
Begeleiding
Debbie Van Luchem coördineert en coacht multidisciplinaire teams in een Leersteuncentrum. Daarnaast geeft ze opleidingen en vormingen bij Encircle. Als ergotherapeut en master of Education in Diversity zet ze in op het bouwen van bruggen tussen betekenisvol leren, individuele noden en de schoolcontext.
Praktisch
Cursuscode:
24/LAG/190ACursusmateriaal en lunch inbegrepen
Jouw bijdrage: 132 EUR.
Inlichtingen bij: Tamara Bonne, 03 265 29 89, tamara.bonne@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Breng gerust een concrete vraag/complexe situatie mee m.b.t. feedback die je graag beantwoord wil zien.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 5 november 2024 |
09:00u |
16:00u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 103 (eerste verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.