Zoek een nascholing
Je bent hier: Secundair onderwijs / Schoolbeleid en -administratie / Welzijn en preventie   Feedbackcultuur op school - afgelast

Feedbackcultuur op school - afgelast

In de klas staat leren centraal. Duurzaam leren vraagt naast degelijke instructie ook een goed contact en effectieve feedback. Maar goede communicatie stopt niet bij de klasmuren. Een brede schoolcultuur van feedback geven en ontvangen lijkt een voorwaarde om met leerlingen duurzaam aan de slag te (kunnen) gaan. Als schoolteam werken aan gemeenschappelijke doelen in een prettige werksfeer vraagt een stevige gesprekscultuur.

En ook hier is een goed contact wezenlijk. Mekaar aanspreken - waarderend, bevragend, corrigerend of de olifant in de kamer benoemen - we praten er graag over, maar de praktijk is vaak erg dunnetjes. Hoe komt dat en vooral: hoe gaan we hierin vooruit?

In deze tweedaagse nascholing leer je hoe je hier met je team en je collega’s samen kan over denken en hoe je dit kan inoefenen om zo kleine maar zekere stappen vooruit te zetten.

Programma

Uitgangspunt van deze tweedaagse nascholing: mensen voelen zich beter en functioneren ook beter als ze zich verbonden voelen met mekaar. Een school als een web van relaties dus.

De krachtigste manier om effectiever te communiceren is stil te staan bij hoe jij daarover denkt. Gedurende dit korte traject bouw je inzichten op rond enkele centrale concepten: communicatie - feedback - feedbackcultuur - feedbackgesprek. Volgende vragen komen hierbij aan bod:

  • Waarom wordt mijn boodschap vaak anders begrepen?
  • Wat is goede feedback?
  • Waarom is feedback geven zo lastig?
  • Wat is er nodig om feedback te doen ‘landen’?
  • Wat verstaan we onder ‘feedbackcultuur’ en een ‘feedbackgesprek?
  • Hoever staan we hierin als school?
  • Wat hebben we nodig om hierin te groeien?

Samen met de lesgever en je collega’s ga je op zoek naar antwoorden op bovenstaande vragen die zorgen voor de nodige handvaten om een feedbackcultuur op jouw school in een verbindend schoolklimaat geleidelijk te realiseren.

Werkvormen
Informeren, toepassen en reflecteren wisselen elkaar voortdurend af tijdens deze twee lesdagen.

Doelstellingen

Na het volgen van de nascholing:

  • weet je wat een feedbackcultuur is;
  • weet je wat hiervoor nodig is;
  • begrijp je waarom het lastig en complex is;
  • begrijp je de samenhang met een formatief leerklimaat;
  • begrijp je waarom het belangrijk is en nodig;
  • weet je hoe je beter feedback kunt geven en ontvangen.

Doelgroep

Directeurs, adjunct-directeurs, beleidsmedewerkers, coördinatoren, leerlingenbegeleiders, kortom iedereen die wil bijdragen aan een feedbackcultuur.
De aangehaalde voorbeelden komen veelal uit het s.o. maar deze nascholing staat open voor alle niveaus.

Geen specifieke voorkennis. Eigen ervaring delen.

Begeleiding

Jan Gilté is gewezen leerkracht, leerlingenbegeleider, pedagogisch coördinator en afdelingshoofd en kan zo bogen op een jarenlange onderwijservaring.
Nu is hij nog actief als nascholer, coach en bemiddelaar. 

Praktisch

Deze nascholing is afgelast. Inschrijven is niet meer mogelijk.


Contacteer ons

*
*

Contactgevens

E-mail: cno@uantwerpen.be

Tel.: 03 265 29 60

IBAN: BE34 7350 0812 9190

BTW: BE 0257.216.482

Campus Drie Eiken

Universiteitsplein 1
2610 Wilrijk

Stadscampus - De Boogkeers

Boogkeers 5
2000 Antwerpen